Sektorkolejowy » Coraz więcej jednostek spalinowych RegioFox od Pesy na czeskich torach

Coraz więcej jednostek spalinowych RegioFox od Pesy na czeskich torach

pzez Damian

České dráhy (ČD) eksploatują aktualnie 16 ze 106. nowych pociągów polskiego producenta pojazdów szynowych z rodziny Regio160. Obsługują one trasy w trzech regionach Czech. Czeski operator przewiduje, że do końca 2024 r. w jego flocie znajdzie się 59 spalinowych zespołów trakcyjnych (szt) klasy 847 zwanych „Lisami”.

Region środkowoczeski: 6/38

W Środkowych Czechach kursuje 6 RegiFoxów – o numerach 004, 005, 008, 018, 019 i 020. Obsługują trasy z Rakovníka do Berouna i Berouna do Pragi przez Rudną. Jednostki te zakończyły pomyślnie okres testowy i weszły do regularnej eksploatacji. Do końca 2026 r. łącznie 38 spalinowych zespołów trakcyjnych wyprodukowanych przez bydgoską Pesę zostanie wdrożonych głównie w zachodniej części regionu.

Wdrożenie nowych pojazdów było możliwe m.in. dzięki umowie zawartej przez Kraj Środkowoczeski i České dráhy, która wydłuża obecny kontrakt na regionalne usługi kolejowe o kolejne 5 lat. W nadchodzących latach w regionie pojawią się także 34 jednostki Regio-Shuttle RS1, co przełoży się na jeszcze wyższy komfort podróży.

Region Pardubice: 7/7

W regionie Pardubice 7 jednostek RegioFox kursuje obecnie na linii między miejscowościami Pardubice i Havlíčkův Brod. Region zamierza stopniowo wycofywać starsze modele pociągów, takie jak pojazdy serii 810 oraz 814, przenosząc je na mniej wymagające trasy, dopóki nie zostaną w pełni zastąpione.

Region Pilzneński: 6/16

České dráhy wprowadziły również do użytku pierwsze pociągi RegioFox w regionie pilzneńskim. Pociągi te będą kursować na trasie Pilzno – Žihle. Do grudnia br. w eksploatacji ma znaleźć się 10 „Lisów”.

Wyprodukowane przez Pesę dwuwagonowe jednostki RegioFox zapewniają 115 miejsc siedzących oraz miejsce na rowery i wózki dziecięce. Wkrótce zostaną wdrożone na inne linie w regionie, takie jak Rokycany – Příkosice, a później trasy Pilzno – Bezdružice, Pilzno – Radnice oraz Klatovy – Železná Ruda. Każdy pociąg został zaprojektowany w taki sposób, by zapewnić komfortową i bezpieczną podróż. Jest wyposażony m.in. w technologię Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem (ETCS).

W najbliższej przyszłości ČD włączy do eksploatacji nowe spalinowe zespoły trakcyjne także w kolejnych regionach takich jak w Czechy Południowe, Hradec Králové oraz Vysočina.

Do połowy 2024 r. České dráhy wprowadziły 55 nowych pociągów i lokomotyw, w tym pojazdy RegioPanter, RegioFox oraz Siemens Vectron.

Jako największy operator kolei pasażerskich w Czechach, České dráhy uruchamiają około 2,5 miliona pociągów w skali roku, pokonując ponad 116 milionów kilometrów. Firma utrzymuje flotę składającą się z około 2000. lokomotyw i ponad 1600. wagonów pasażerskich.

Autor: Lubomir Cech

Sprawdź także:

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz