Sektorkolejowy » Bytom: Historyczna nastawnia bramowa dostanie nowe życie

Bytom: Historyczna nastawnia bramowa dostanie nowe życie

pzez Adrian

Zabytkowa nastawnia bramowa w Bytomiu przejdzie gruntowny remont. Spółka PKP PLK ogłosiła przetarg na remont nastawni, którego efekty będą widoczne jeszcze w tym roku. Konstrukcja nastawni zostanie oczyszczona i pomalowana, elewacja odzyska dawny blask. Na nastawni zamontowane zostanie nowe oświetlenie, dzięki czemu pochodzący z 1935 roku obiekt będzie w nocy podświetlony. Aktualnie na stacji Bytom prowadzone są zaawansowane prace związane z przebudową peronów i remontem hali z 1929 r., z zachowaniem historycznych elementów.

Historyczna nastawnia bramowa „Bt”

Nastawnia bramowa „Bt” została zaprojektowana i wzniesiona w 1935 roku, a więc w okresie kiedy Bytom był w granicach III Rzeszy. Budynek zaprojektowano w charakterystyczny, modernistyczny kształt w stylu streamline, który popularny był w latach 30. XX wieku. Obiekt posiada formę dwubryłową – niższa, jednokondygnacyjna część mieści dziś pomieszczenia warsztatowo-techniczne, zaś wyższa, nadwieszona nad torami kolejowymi i wsparta na stalowym filarze, przeznaczona jest na pomieszczenie tzw. nastawnicowni, w której znajdują się pulpity nastawcze do sterowania ruchem kolejowym.

Wpisana do Wojewódzkiego Rejestru Zabytków nastawnia bramowa „Bt” nie pełni już funkcji posterunku technicznego. We wrześniu 2022 roku sterowanie ruchem zostało przeniesione na nastawnię BT4, a docelowo ruch pociągów po zmodernizowaniu linii kolejowej nr 131 będzie kierowany z nowo powstałego Lokalnego Centrum Sterowania „Bytom” w rejonie ul. Składowej.

Prace uzgodnione z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków

Wszystkie prace realizowane na nastawni bramowej zostały uzgodnione z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. Taka procedura jest konieczna, bowiem obiekt został wpisany do rejestru zabytków nieruchomych województwa śląskiego.

Przebudowa linii kolejowej nr 131

Na całym bytomskim odcinku linii kolejowej nr 131 trwają prace związane z przebudową Magistrali Węglowej. Najważniejsze prace toczą się na hali peronowej z 1929 roku, gdzie zakończyły się już prace związane ze wzmocnieniem konstrukcji hali i zabezpieczeniem antykorozyjnym, zaś roboty związane z montażem krokwi i deskowaniem są już prawie na ukończeniu. Równocześnie realizowane są prace związane z ułożeniem nowego poszycia dachu oraz montażem przeszklenia świetlika i ścian szczytowych.

Równolegle trwają zaawansowane prace peronowe, budowane są dwa z trzech peronów w stacji. Po zakończeniu prac wszystkie perony będą dostosowane do obsługi podróżnych, a windy ułatwią komunikację dla osób z niepełnosprawnościami. Całość zostanie wyposażona w elementy tzw. małej architektury (gabloty, ławki, kosze etc.). Odnowione zostaną dwa przejścia podziemne, w tym przejście na perony. W stacji zostanie przebudowany układ torowy (łącznie prawie 28 km torów), rozwieszona zostanie nowa sieć trakcyjna oraz zainstalowane zostaną nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym (srk). Układ torowy w stacji został zaprojektowany z uwzględnieniem istniejącej nastawni bramowej.

Na hali peronowej pojawią się też nowe napisy z nazwą stacji. Dotychczasowe dwa komplety neonowych napisów „Bytom”, pochodzących z hali peronowej, przejęła od PKP gmina Bytom. Po ich odnowieniu obydwa neony zostaną wyeksponowane w tkance miejskiej.

Trwają także prace związane z przebudową przystanku kolejowego Bytom-Karb oraz budową nowego przystanku kolejowego Bytom-Stroszek w rejonie wiaduktu nad ul. Strzelców Bytomskich. W budynku nowego Lokalnego Centrum Sterowania montowane są już komputerowe systemy prowadzenia ruchu kolejowego. Efektem inwestycji na odcinku Chorzów Batory – Nakło Śląskie będą wygodniejsze podróże oraz sprawniejszy przewóz towarów ze Śląska w stronę portów. Wartość realizowanych prac to ponad 1,2 mld zł netto.

Modernizacja stacji Bytom to część dużej inwestycji na odcinku Chorzów Batory – Nakło Śląskie. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują zadanie „Prace na linii kolejowej nr 131 na odcinku Chorzów Batory – Nakło Śląskie” w ramach projektu „Prace na linii kolejowej C-E 65 na odc. Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice – Inowrocław – Bydgoszcz – Maksymilianowo”.

Zakończenie wszystkich prac planowane jest w 2025 roku.

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz