Sektorkolejowy » Budimex z umową na 909,6 mln PLN na odcinek Tychy ‎‎– Most Wisła ‎

Budimex z umową na 909,6 mln PLN na odcinek Tychy ‎‎– Most Wisła ‎

pzez Damian

Budimex podpisał umowę na realizację kompleksowych robót budowlanych obejmujących infrastrukturę kolejową i drogową ‎na ‎odcinku Tychy – Most Wisła. Wartość kontraktu opiewa na kwotę ok. 909,6 mln PLN.  Wykonanie prac ‎projektowych i robót budowlanych wraz z odbiorami ‎zaplanowano ‎na okres 3,5 roku. W efekcie prac na odcinku pojawi się ‎możliwość podniesienia dotychczasowej prędkości kursowania zarówno ‎dla pociągów pasażerskich do 160 km/h, jak i towarowych do 120 km/h, a także zwiększy się bezpieczeństwo oraz dostępność kolei dla osób z niepełnosprawnością ruchową.

Zawarta umowa obejmuje realizację robót budowlanych w zakresie układu torowego, wywieszenia nowej sieci trakcyjnej, dróg dojazdowych i przejazdów kolejowych, peronów, budowy nastawni, a także sieci elektroenergetycznych, gazowych, wodno-kanalizacyjnych oraz wykonanie projektu wykonawczego i realizację robót budowlanych na zabudowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym i urządzeń kolejowych sieci telekomunikacyjnych.

– Będzie to wymagający kontrakt ze względu na swój zakres i skalę. Zmierzamy do końca sąsiedniego zadania, modernizacji węzła Czechowice-Dziedzice, który zrealizujemy w terminie kontraktowym. Bardzo zaangażowany i dobry zespół ludzi na tym kontrakcie będzie dużym wsparciem dla tego projektu – mówił podczas podpisania umowy Artur Popko, Prezes Zarządu w Budimex S.A.

Budowie i przebudowie zostanie poddanych również 36 obiektów inżynierskich takich jak wiadukty, ‎mosty, przejścia podziemne czy przepusty. Powstanie 47 km nowych torów oraz 18 rozjazdów.

‎– Realizacja kontraktu ze względu na zakres jest niewątpliwie wyzwaniem, ale mamy duże i dobrze udokumentowane doświadczenie w realizacji nawet bardzo złożonych kontraktów obejmujących zarówno infrastrukturę drogową, jak i kolejową. W wyniku naszych działań na odcinku Tychy – Most Wisła z pewnością poprawi się nie tylko bezpieczeństwo, ale i dostępność kolei, co na pewno będzie się wiązało z wieloaspektowymi korzyściami społecznymi i gospodarczymi dla regionu. Cieszy nas zakontraktowanie i towarzyszące mu zaufanie przy kolejnym newralgicznym lokalnie odcinku infrastruktury – mówi Wojciech Głuc, ‎Dyrektor Kontraktu w Budimex S.A. ‎

Celem prac jest rozbudowa linię kolejowej do prędkości 160 km/h dla taboru klasycznego w przypadku pociągów pasażerskich z ‎możliwością podniesienia prędkości kursowania oraz do prędkości 120km/h dla pociągów towarowych. Poza tym, wykonane prace zwiększą dostępność kolei dla osób o ograniczonych możliwościach ‎poruszania się oraz poprawią bezpieczeństwo w obrębie odcinka Tychy – Most Wisła.

Przebudowywane w ramach kontraktu linie kolejowe znajdują się w ciągu międzynarodowych kolejowych ciągów komunikacyjnych E65/E30. Linia kolejowa nr 139 została budowana w latach 1852 – 1912. W 1963 r. na odcinku Katowice – Bielsko-Biała Główna przebudowano linię na dwutorową. Linia kolejowa nr 148 została otwarta w 1939 r. Na odcinku, którego dotyczy umowa, znajdują się cztery przystanki osobowe i jedna stacja.

Budimex jest jednym z liderów budownictwa kolejowego w Polsce. Firma realizuje obecnie kontrakty takie jak m.in. nowa stacja Warszawa Zachodnia, będąca jedną z największych inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Aktualnie Budimex odpowiada również za przebudowę stacji Ełk, Portu Gdynia oraz stacji Czechowice-Dziedzice. Budimex realizuje także odcinek linii kolejowej Podłęże – Piekiełko (Chabówka – Rabka Zaryte). W 2021 r. Budimex zakończył modernizację linii kolejowej nr 7 Warszawa – Lublin na odcinku Otwock-Pilawa, Pilawa – Dęblin i Dęblin-Nałęczów.

Źródło: Budimex

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz