Sektorkolejowy » Bezwykopowe przekroczenia pod torami na trasie rurociągu Boronów–Trzebinia

Bezwykopowe przekroczenia pod torami na trasie rurociągu Boronów–Trzebinia

pzez Damian

PERN S.A. buduje blisko 100-kilometrowy rurociąg paliwowy łączący śląski Boronów z Trzebinią w Małopolsce. Na trasie magistrali wykonano ponad 100 przekroczeń bezwykopowych, z których najdłuższe mają po kilkaset metrów długości. 16 z nich pozwoliło na poprowadzenie instalacji pod torami kolejowymi.

Technologie bezwykopowe stosowane są wszędzie tam, gdzie ingerencja w ukształtowanie terenu jest niemożliwa, niedopuszczalna czy zbyt kosztowna i uciążliwa dla społeczeństwa, biznesu czy środowiska naturalnego. Pozwalają na bezinwazyjne prowadzenie rurociągów m.in. pod ciekami wodnymi, ciągami komunikacyjnymi czy innymi przeszkodami terenowymi. Od wielu lat stosuje się je dość powszechnie np. wówczas, kiedy na trasie budowanego czy poddawanego modernizacji przewodu znajdują się szlaki drogowe lub kolejowe. Ich wykorzystanie powoduje, że ruch pojazdów odbywa się w sposób niezakłócony, bezpieczny, a dodatkowo nawierzchnia dróg i torowisk nie ulega zniszczeniu, a tym samym nie są konieczne kosztowne prace odtworzeniowe.

W przypadku budowy rurociągu produktowego Borownów–Trzebinia zrealizowano ponad 100 przekroczeń bezwykopowych na długości wynoszącej łącznie 3,5 km. Zastosowano trzy metody bezwykopowe: HDD (ang. Horizontal Directional Drilling, horyzontalny przewiert kierunkowy), przecisk pneumatyczny mikrotunelowanie.

Pod infrastrukturą kolejową wykonano 16 przejść bezwykopowych, z których najdłuższe (190 m) przy użyciu mikrotunelowania miało miejsce pod infrastrukturą kolejową w gminie Sławków (woj. śląskie).

Rurociąg, który zwiększy bezpieczeństwo dostaw paliw na Śląsk, ma być oddany do eksploatacji jeszcze w tym roku.

Autor: Agata Sumara
Fot. pern.pl

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz