Sektorkolejowy » Bajpas kartuski – działająca do końca wojny linia kolejowa będzie odbudowana

Bajpas kartuski – działająca do końca wojny linia kolejowa będzie odbudowana

pzez Adrian

W najbliższych tygodniach rozpoczną się prace na 1,5-kilometrowym odcinku tzw. bajpasu kartuskiego realizowanego przez Pomorską Kolej Metropolitalną S.A. Cały bajpas poddawany jest modernizacji, w ramach której za kilkunastokilometrową część odpowiada PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zaniedbana przez dziesiątki lat linia będzie reaktywowana w 2024 r.

Prace mające na celu odbudowę gdańskiego 1,5-kilometrowego fragmentu bajpasu kartuskiego, od przystanku w Kiełpinku do Kokoszek, mają ruszyć jeszcze w lutym. Rozpoczną się od wycinki drzew. Przed końcem roku powstanie nasyp, dwa wiadukty i przejście pod torami.

Równolegle prowadzone są prace związane z dostosowaniem do ruchu pasażerskiego kilkunastokilometrowej linii z Kokoszek przez Starą Piłę do Glincza. Zmiany zajdą też na peronach przy tej linii – przebudowane zostaną perony w Gdańsku Kokoszkach, Leźnie, Starej Pile i Żukowie Zachodnim. Za te działania odpowiada PKP PLK S.A.

Bajpas kartuski

Jest to kolejowa trasa objazdowa z Gdańska do Kartuz przez Gdańsk Kokoszki i Starą Piłę. Prowadzi po śladzie dawnych linii kolejowych nr 234 i 229. Zostanie odbudowana w związku z przygotowywaną przez PKP PLK elektryfikacją i budową drugiego toru na linii 201 linii Gdynia–Kościerzyna–Bydgoszcz.

Przebudową bajpasu na odcinku o długości 1,5 km, realizowanym przez PKM, zajmuje się gdyńska firma Torhamer sp. z o.o. sp.k., z którą umowa została zawarta w grudniu 2020 r. Wykonawca jest odpowiedzialny za opracowanie dokumentacji projektowej oraz roboty budowlane.

Jak podaje PKM:

W ramach inwestycji powstanie cała niezbędna infrastruktura w śladzie istniejącego, przedwojennego nasypu, który (…) zostanie częściowo rozebrany, a następnie odbudowany i wzmocniony zgodnie z obowiązującymi normami oraz niezbędnymi do funkcjonowania współczesnej linii kolejowej instalacjami podziemnymi (…). Projekt obejmuje także budowę lub przebudowę dwóch przepustów pod torami na potoku Bystrzec, przejścia pod torami łączącego osiedle Karczemki z terenami rekreacyjnymi przy zbiorniku Kiełpinek oraz wiaduktu drogowego łączącego ulice Osiedlową i Dojazdową”.

Umowa o wartości 43,25 mln zł ma być zrealizowana w ciągu 24 miesięcy od dnia jej zawarcia, co oznacza, że odbudowywany odcinek będzie gotowy z końcem tego roku. Jednak, jak podało dziś Radio Gdańsk, pasażerowie z bajpasu będą mogli skorzystać dopiero w 2024 r. – jest to związane z planowaną przebudową linii 214 z Somonina do Kartuz.

Autor: Agata Sumara
Fot. Rafał Wojczal

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz