Od 24 października br. prace budowlane obejmą peron nr 5. Obiekt zostanie wyłączony z użytku. Podróżnych czekają zmiany w komunikacji i dojściu na perony.
Wykonawca inwestycji rozpocznie przygotowania pod wykop pod nowe podziemne przejście, które połączy wszystkie perony na stacji – rozbierze peron nr 5 oraz tory. Realizacja tych prac wymaga zmian w komunikacji od strony Al. Jerozolimskich. Dotychczasowy tunel umożliwi dojście od dworca do peronów 1-4. Dojście do peronów 6-9 zapewni kładka, na którą będzie można wejść z peronu nr 4. Wykonawca przygotuje oznakowanie oraz przekaże szczegółowe informacje związane z organizacją ruchu. Kursowanie pociągów zostanie utrzymane.
Wszystkie prace w obrębie peronu nr 5 zostały uwzględnione w rozkładzie jazdy kolei. Od 24 października br. część pociągów kursujących przez Warszawę Zachodnią będzie jeździć przez stację Warszawa Gdańska.
„Pasażerów prosimy o sprawdzenie przed podróżą rozkładu jazdy pociągów. Szczegóły dostępne są na stronie i w aplikacji portalpasazera.pl oraz na stronach przewoźników” – informuje zarządca infrastruktury.
Równolegle trwa budowa 3 wiaduktów kolejowych na stacji Warszawa Zachodnia. Nowe obiekty pozwolą usprawnić podróże w rejonie aglomeracji warszawskiej. Jeden z wiaduktów – kratownicowy o konstrukcji stalowej, został już nasunięty na docelowe miejsce. Obiekt o długości 120 m od wiosny 2023 r. połączy Piaseczno i Służewiec z Wolą oraz Warszawą Gdańską. Aktualnie powstają także kolejne segmenty 2 wiaduktów obok stacji Warszawa Zachodnia.
Jak będzie wyglądała nowa Warszawa Zachodnia?
Po zakończeniu wszystkich prac podróżni będą mogli korzystać z wind, ruchomych schodów oraz systemu dynamicznej informacji pasażerów. Wszystkie perony będą zadaszone, a szerokie przejścia ułatwią dostęp do pociągów. Ponadto nowoczesne urządzenia i systemy komputerowe zapewnią bezpieczne zarządzanie ruchem kolejowym. Zakres prac w ramach inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. obejmuje przebudowę:
- obiektów inżynieryjnych
- instalacji
- sieci trakcyjnej
- ok. 36 km torów
- 130 rozjazdów
Wartość projektu pn. „Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia” wynosi ok. 2 mld zł netto. Przedsięwzięcie ubiega się o dofinansowanie przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach POIiŚ. Generalnym wykonawcą jest firma Budimex. Wszystkie pracy w ramach tej inwestycji mają zakończyć się na przełomie 2023 i 2024 r.
O przebudowie stacji Warszawa Zachodnia pisaliśmy m.in. TUTAJ oraz TUTAJ.
Autor: Damian Malesza
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.