Sektorkolejowy » Wkrótce rozpocznie się kolejny etap prac przy budowie nowej Warszawy Zachodniej

Wkrótce rozpocznie się kolejny etap prac przy budowie nowej Warszawy Zachodniej

pzez Adrian

Od 24 października br. prace budowlane obejmą peron nr 5. Obiekt zostanie wyłączony z użytku. Podróżnych czekają zmiany w komunikacji i dojściu na perony.

Wykonawca inwestycji rozpocznie przygotowania pod wykop pod nowe podziemne przejście, które połączy wszystkie perony na stacji – rozbierze peron nr 5 oraz tory. Realizacja tych prac wymaga zmian w komunikacji od strony Al. Jerozolimskich. Dotychczasowy tunel umożliwi dojście od dworca do peronów 1-4. Dojście do peronów 6-9 zapewni kładka, na którą będzie można wejść  z peronu nr 4. Wykonawca przygotuje oznakowanie oraz przekaże szczegółowe informacje związane z organizacją ruchu. Kursowanie pociągów zostanie utrzymane.

Wszystkie prace w obrębie peronu nr 5 zostały uwzględnione w rozkładzie jazdy kolei. Od 24 października br. część pociągów kursujących przez Warszawę Zachodnią będzie jeździć przez stację Warszawa Gdańska.

„Pasażerów prosimy o sprawdzenie przed podróżą rozkładu jazdy pociągów. Szczegóły dostępne są na stronie i w aplikacji portalpasazera.pl oraz na stronach przewoźników” – informuje zarządca infrastruktury.  

Równolegle trwa budowa 3 wiaduktów kolejowych na stacji Warszawa Zachodnia. Nowe obiekty pozwolą usprawnić podróże w rejonie aglomeracji warszawskiej. Jeden z wiaduktów – kratownicowy o konstrukcji stalowej, został już nasunięty na docelowe miejsce. Obiekt o długości 120 m od wiosny 2023 r. połączy Piaseczno i Służewiec z Wolą oraz Warszawą Gdańską. Aktualnie powstają także kolejne segmenty 2 wiaduktów obok stacji Warszawa Zachodnia.

Jak będzie wyglądała nowa Warszawa Zachodnia?

Po zakończeniu wszystkich prac podróżni będą mogli korzystać z wind, ruchomych schodów oraz systemu dynamicznej informacji pasażerów. Wszystkie perony będą zadaszone, a szerokie przejścia ułatwią dostęp do pociągów. Ponadto nowoczesne urządzenia i systemy komputerowe zapewnią bezpieczne zarządzanie ruchem kolejowym. Zakres prac w ramach inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. obejmuje przebudowę:

  • obiektów inżynieryjnych
  • instalacji
  • sieci trakcyjnej
  • ok. 36 km torów
  • 130 rozjazdów

Wartość projektu pn. „Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia” wynosi ok. 2 mld zł netto. Przedsięwzięcie ubiega się o dofinansowanie przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach POIiŚ. Generalnym wykonawcą jest firma Budimex. Wszystkie pracy w ramach tej inwestycji mają zakończyć się na przełomie 2023 i 2024 r.

O przebudowie stacji Warszawa Zachodnia pisaliśmy m.in. TUTAJ oraz TUTAJ.

Autor: Damian Malesza
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz