Sektorkolejowy » UTK: Wyniki przewozowe w marcu 2025 roku

UTK: Wyniki przewozowe w marcu 2025 roku

pzez Damian

Marzec to dotychczas najlepszy miesiąc tego roku – zarówno w przewozach pasażerskich, jak i towarowych. Z usług kolei skorzystało prawie 36,3 mln osób i przetransportowano ponad 17,9 mln ton ładunków.

Przewozy pasażerskie

W marcu 2025 r. koleją podróżowało prawie 36,3 mln osób. To o ponad 3 mln więcej (+9,1%) niż przed rokiem. Prawie 2,3 mld pasażerokilometrów wypracowanych przez pociągi pasażerskie to wynik o prawie 0,2 mld pasażerokilometrów wyższy (+7,6%) wobec tego z marca 2024 r. W przypadku pracy eksploatacyjnej, której wartość zbliżyła się do poziomu 18,8 mln pociągokilometrów, wzrost rok do roku przekroczył 1,7 mln pociągokilometrów (+10,1%). Średnia odległość, na jaką pasażer kolei podróżował koleją w marcu, wyniosła prawie 63 km – to niespełna 1 km mniej niż przed rokiem.

Pod względem liczby pasażerów, pracy przewozowej i eksploatacyjnej wartości z marca okazały się rekordowe od 2012 r.

Marzec w przewozach pasażerskich był zdecydowanie lepszy również w porównaniu do lutego tego roku. Z usług kolei skorzystało o ponad 4,4 mln osób więcej (+13,9%), praca przewozowa była o ponad 133,8 mln pasażerokilometrów wyższa (+6,3%), a w przypadku pracy eksploatacyjnej jej wzrost wobec lutego wyniósł 1,6 mln pociągokilometrów (+9,4%). Średnia odległość podróży pasażera w marcu to o 4,5 km mniej niż w lutym 2025 r.

Ponad 100 mln osób podróżowało koleją w I kwartale 2025 r. – to niewątpliwie przełomowy wynik w statystykach UTK. Dwucyfrowe wzrosty dynamiki liczby pasażerów dotyczą zarówno przewoźników obsługujących przewozy aglomeracyjne, jak i relacje dalekobieżne. To, co zauważają i doceniają podróżni, to zmniejszające się czasy przejazdu i rosnący komfort. Pozytywne jest również to, że przewoźnicy zwracają więcej uwagi na poprawę punktualności uruchamianych pociągów − komentuje dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

W I kwartale 2025 r. pociągi pasażerskie obsłużyły ponad 101,8 mln pasażerów. To o 5,3 mln więcej (+5,5%) niż rok wcześniej. Praca przewozowa przekroczyła 6,5 mld pasażerokilometrów, co jest wynikiem wyższym o ponad 0,4 mld pasażerokilometrów (+6,6%) wobec analogicznego okresu w 2024 r. Wartość pracy eksploatacyjnej, jaką w I kwartale wykonały pociągi pasażerskie (54,8 mln pociągokilometrów), to wzrost o ponad 4,4 mln pociągokilometrów (+8,8%) wobec wyniku uzyskanego w pierwszych trzech miesiącach 2024 r.

Przewozy towarowe

W marcu 2025 r. ponad 17,9 mln ton ładunków zostało przewiezionych koleją, co jest wynikiem niższym o 0,7 mln ton (-3,9%) wobec wyniku z marca 2024 r. Wartość pracy przewozowej, jaką wykonały pociągi towarowe, przekroczyła 4,7 mld tonokilometrów. To o ponad 0,2 mld tonokilometrów mniej (-4,9%) wobec wyniku rok wcześniej. W przypadku pracy eksploatacyjnej, która ukształtowała się na poziomie prawie 6,6 mln pociągokilometrów, spadek rok do roku wyniósł 0,4 mln pociągokilometrów (-5,1%). Średnia odległość przewozu 1 tony ładunku wyniosła w marcu 262,4 km – o prawie 3 km mniej niż w marcu 2024 r.

Od 2012 r. niższy poziom masy uzyskano w marcu tylko w 2016 r. (17,8 mln ton). W przypadku pracy przewozowej i eksploatacyjnej słabsze wyniki były w marcu 2020 r. (odpowiednio 4,4 mld tonokilometrów i 6,4 mln pociągokilometrów).

Jednak uzyskane w ubiegłym miesiącu wyniki podstawowych parametrów w przewozach towarowych stanowią najwyższe wartości od początku 2025 r. W marcu, w zestawieniu z  lutym, przewieziono prawie 1,3 mln ton więcej (+7,7%) masy towarów. W przypadku pracy przewozowej wykonanej przez pociągi towarowe jest to wzrost o prawie 0,5 mld tonokilometrów (+10,6%) pracy przewozowej. Wartość pracy eksploatacyjnej to wzrost o 0,6 mln pociągokilometrów (+9,9%) wobec lutego. Średnia odległość przewozu 1 tony ładunku w marcu tego roku była o 7 km dłuższa niż przed miesiącem.

Począwszy od 2023 r. trwa tendencja spadkowa w segmencie towarowym. Początek 2025 r. w przewozach towarowych pokazuje, że coraz trudniej jest uzyskać miesięczne wolumeny masy na poziomie 20 mln ton. Zmienia się zapotrzebowanie na transport pewnych grup towarów, takich jak węgiel i kolej do tych zmian musi się dostosować i zaproponować nową ofertę. Nawet wobec nowych wyzwań coraz więcej spółek widzi szansę na osiągnięcie zysku z działalności na tym rynku. Z drugiej strony, niepokojące są informacje dotyczące problemów z regulowaniem bieżących zobowiązań wybranych przewoźników – stwierdza dr inż. Ignacy Góra, Prezes UTK.

W pierwszych trzech miesiącach 2025 r. kolej obsłużyła ponad 52,2 mln ton ładunków. To o prawie 2 mln ton mniej (-3,6%) w porównaniu z analogicznym okresem w 2024 r. Wartość pracy przewozowej w wysokości prawie 13,4 mld tonokilometrów to wynik niższy o 0,7 mld tonokilometrów (-4,7%) wobec analogicznego okresu przed rokiem. Praca eksploatacyjna przekroczyła w analizowanym okresie 18,9 mln pociągokilometrów, co jest poziomem niższym o 1 mln pociągokilometrów (-4,8%) wobec I kwartału roku wcześniej.

Podstawowe dane eksploatacyjne o przewozach pasażerskich i towarowych zostały opublikowane na stronie Dane Kolejowe.

Źródło: UTK
Fot. Sektorkolejowy

Zobacz również:

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz