Nawet najlepiej zaplanowaną podróż mogą skomplikować awarie urządzeń, które pomagają pokonać poziomy na stacjach kolejowych czy ułatwiają wsiadanie do pociągu. Możesz jednak sprawdzić samodzielnie – jeszcze przed wyjściem z domu – czy winda na stacji jest sprawna.
Największy polski zarządca infrastruktury kolejowej PKP Polskie Linie Kolejowe prowadzi stronę Portal Pasażera. Można na niej sprawdzić nie tylko rozkład jazdy, ewentualne opóźnienie pociągu i jego przyczynę, ale także działanie urządzeń stacyjnych, które pomagają poruszać się osobom o ograniczonej sprawności ruchowej.
Informacje o dostępności stacji dla osób z niepełnosprawnościami zawarte są w zakładce Katalog Stacji na Portalu Pasażera. Aby otrzymać potrzebne informacje, musisz wpisać wybraną lokalizację, a następnie kliknąć w piktogram osoby na wózku. W opisie danej stacji sprawdzisz, czy i w jaki sposób jest na niej zapewniony pozbawiony przeszkód dostęp na perony. To w tym miejscu prezentowane są również informacje o ewentualnych usterkach wind, schodów ruchomych czy urządzeń przyschodowych wraz z terminami ich planowanej naprawy. Dane te są wprowadzane do Portalu Pasażera na podstawie regularnych audytów terenowych, które prowadzi zarządca infrastruktury.
Portal Pasażera działa również w formie aplikacji mobilnej. W niej informacje o ewentualnych awariach wind podróżni mogą sprawdzić po wyszukaniu pociągu (podaniu konkretnej relacji i daty podróży), kliknięciu w interesujący kurs, a następnie wybraniu przy nim zakładki „Szczegóły”. W kolejnym kroku prezentowany jest opis dostępności stacji wyjazdu i przyjazdu. To w tym miejscu będą wypisane ewentualne usterki wspomnianych urządzeń.
Inny zarządca infrastruktury kolejowej, PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście, do którego należy linia nr 250 Gdańsk Śródmieście – Rumia, informacje o dostępności swoich przystanków i usterkach wind publikuje na swojej stronie internetowej w zakładce „Osoby z niepełnosprawnością”.
Widzisz usterkę? Zgłoś ją sam
Warto również pamiętać o innym przydatnym narzędziu, jakie udostępniają podróżnym PKP Polskie Linie Kolejowe –Sprawny Peron. Za jego pośrednictwem pasażerowie mogą zgłaszać różnego rodzaju usterki, które występują na peronach i drogach dojścia do nich (jeśli ich zarządcą jest PKP Polskie Linie Kolejowe). Przy wprowadzaniu zgłoszenia możesz także wykonać i załączyć zdjęcie. Może się zdarzyć, że usterkę stwierdzisz wcześniej niż pracownicy kolei. Jeśli wyślesz zgłoszenie, przyczynisz się do przyspieszenia działań naprawczych.
Z narzędzia Sprawny Peron można korzystać za pośrednictwem strony internetowej www.sprawnyperon.plk-sa.pl lub z aplikacji na smartfony, która jest dostępna w sklepach App Store i Google Play.
Potrzebujesz asysty? Zgłoś swój przejazd
Choć osoby z niepełnosprawnościami oraz o ograniczonej sprawności ruchowej nie mają obowiązku zgłaszania podmiotom kolejowym swoich podróży (zwłaszcza gdy nie oczekują asysty), warto to robić. Postaraj się przy tym zachować minimum 24-godzinne wyprzedzenie. Dzięki temu zmniejszysz ewentualne komplikacje podczas przejazdu. Po otrzymaniu zgłoszenia przewoźnik sprawdzi, czy pociąg, którym chcesz jechać, jest planowo dostosowany do przewozu osób z niepełnosprawnościami. Zarządca infrastruktury dodatkowo zweryfikuje, czy na Twojej stacji wsiadania lub wysiadania nie ma usterek urządzeń, które służą do pokonywania poziomów. Jeżeli oczekiwałeś asysty podczas wsiadania lub wysiadania z pociągu, o Twoim przejeździe będzie powiadomiona drużyna konduktorska, a na wybranych stacjach – także pracownicy, którzy świadczą pomoc w obrębie dworca.
W przypadku przeszkód niemożliwych do usunięcia przed Twoją podróżą, otrzymasz informację o problemach i możliwych alternatywach przejazdu. Choć nie będą to pozytywne wieści, pozwolą Ci zmodyfikować plany w porozumieniu z przewoźnikiem. Unikniesz też jeszcze większych komplikacji, gdybyś dowiedział się o nich po przyjeździe na dworzec.
Źródło: UTK
Fot. JBCrew