Sektorkolejowy » Trwa budowa tunelu w Legionowie pod torami linii Warszawa – Trójmiasto. Koszt inwestycji to ok. 32 mln zł 

Trwa budowa tunelu w Legionowie pod torami linii Warszawa – Trójmiasto. Koszt inwestycji to ok. 32 mln zł 

pzez Adrian

Kierowcy i piesi zyskają nowe bezkolizyjne skrzyżowaniew Legionowie, które zwiększy poziom bezpieczeństwa na kolei i ułatwi komunikację drogową. Betonowa konstrukcja powstała już pod czterema z pięciu przebiegających w tym miejscu torów. Koszt inwestycji, która jest realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i Gminę Miejską Legionowo to ok. 32 mln zł.

Nowa, bezkolizyjna przeprawa zastąpi dotychczasowy przejazd na ul. Polnej/Kwiatowej. Wykonawca prac zakończył betonowanie sufitu środkowej części obiektu. Kolejny etap prac obejmuje odtworzenie dwóch torów, które zostały w tym miejscu zdementowane na czas budowy. Następnie zbudowana zostanie trzecia część tunelu pod ostatnim – piątym – torem. W momencie, gdy cała konstrukcja będzie gotowa, rozpoczną się prace wykończeniowe we wnętrzu obiektu.

Równolegle trwają prace przy budowie zjazdów do obiektu. Przy zabudowanych ścianach szczelinowych powstają mury oporowe i ściana, która oddziela drogę pieszo-rowerową od drogi samochodowej. Ponadto wzmacniany jest teren, na którym będą układane warstwy asfaltu. Pomimo trwających prac, ruch pociągów na linii kolejowej nr 9 Warszawa – Gdańsk jest utrzymany.

Tunel drogowy, który powstaje w Legionowie, będzie miał 151 m długości oraz 13 m szerokości. Przedsięwzięcie jest realizowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przy współpracy z Gminą Miejską Legionowo. Pod torami linii kolejowej nr 9 będzie przebiegała jezdni o łącznej szerokości 6 m z dwoma pasami ruchu oraz 3 m trasy pieszo-rowerowej.

Wykonawstwo i koszt inwestycji w Legionowie

Wykonaniem projektu i budową obiektu za zajęło się przedsiębiorstwo Intop z Warszawy. Nadzór nad pracami pełni warszawska firma SPD za ok. 634 tys. zł. Zaangażowanie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. w tę inwestycję wynosi ponad 14,5 mln zł brutto. Spółka jest odpowiedzialna za:

▪ finansowanie budowy tunelu drogowego

▪ likwidację przejazdu w poziomie szyn

▪ usunięcie kolizji nowego obiektu z infrastrukturą kolejową

▪ opracowanie dokumentacji projektowej oraz nadzór nad robotami prowadzonymi na terenie kolejowym

Całkowita wartość inwestycji to ok. 32 mln zł. Zgodnie z planem pierwsze samochody mają pojechać tunelem w I kwartale 2023 r.

PKP PLK wspiera przedsięwzięcie w ramach projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – Etap III”, który jest współfinansowany z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Autor: Damian Malesza

Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz