Sektorkolejowy » Terminal intermodalny Clip w Swarzędzu obsłuży 20 pociągów na dobę

Terminal intermodalny Clip w Swarzędzu obsłuży 20 pociągów na dobę

pzez Patryk

W Swarzędzu (woj. wielkopolskie) trwa rozbudowa terminala intermodalnego Clip. Polega ona na zwiększeniu powierzchni placu składowego, płyty odkładczej oraz dobudowie około 7 km torów wraz z siecią trakcyjną. Ponadto rozbudowywana jest m.in. infrastruktura wod-kan i energetyczna. Docelowo w ciągu doby możliwe będzie obsłużenie 20 pociągów na ośmiu torach – każdy o długości 750 m

Umowa na realizację zadania została zawarta w połowie maja br. Dotychczas wykonano już połowę zaplanowanych prac. Po rozbudowie możliwy będzie wjazd, przejazd wzdłuż terminala kilkukilometrowym odcinkiem zelektryfikowanych torów i wyjazd z terminala pod siecią trakcyjną – wyjaśnia wykonawca, firma NDI. Oznacza to, że pociągi intermodalne nie będą musiały zmieniać lokomotywy szlakowej elektrycznej na lokomotywę manewrową spalinową. Po przejechaniu torami na terenie terminala mogą wjeżdżać na ogólnodostępną sieć kolejową.

Przepustowość terminala Clip znacząco się zwiększy

Jak mówi Tomasz Lange, kierownik zarządzający terminalem intermodalnym Clip, „Inwestycja, której łączny koszt to ponad 202 mln zł, pozwoli na zwiększenie możliwości przeładunkowych terminala z obecnych 136 tys. TEU (ang. Twenty-Foot Equivalent Unit) do prawie 550 tys. TEU w skali roku”. Plac przeładunkowy zwiększy swoją pojemność z 4,5 TEU do 10 tys. TEU.

Jak podaje wykonawca, do tej pory zabudowano już 3 km toru, zachodnią głowicę rozjazdową i około 60% płyty odkładczej. Pozostałe do wykonania prace obejmują głównie wschodnią głowicę rozjazdową, tor numer 601 przebiegający wzdłuż linii E-20 i 40% płyty odkładczej.

Swarzędzki terminal znajduje się na trasie paneuropejskich korytarzy transportowych: Bałtyk–Adriatyk oraz Morze Północne–Bałtyk oraz przy linii kolejowej E-20, łączącej Moskwę i Rotterdam. Właściciel zmierza do tego, by stał się intermodalnym hubem, z którego korzystać będą w znacznie większym stopniu zagraniczni klienci.

Całkowita wartość projektu realizowanego Centrum Logistyczno-Inwestycyjne Poznań II wynosi ponad 202 mln zł. Prace wykonywane przez NDI kosztują 30,5 mln zł. Wszystkie roboty w ramach projektu mają być sfinalizowane przed końcem roku.

Autor tekstu: Agata Sumara
Źródło zdjęć: www.ndi.pl

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz