Sektorkolejowy » Meldujemy się już po drugim dniu targów!

Meldujemy się już po drugim dniu targów!

pzez Adrian

Drugi dzień targów rozpoczął się briefingiem prasowym PKP PLK, TRAKO, PORT Gdańsk „Lepsze przewozy koleją – nowe tory do portu i na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa”. Briefing dotyczył modernizacji stacji Gdańsk Zaspa Towarowa, która została zrealizowana dzięki funduszom CEF w ramach poprawy dostępu do portów w Trójmieście. Dla przewoźników dostępne jest 10 nowych torów wyposażonych w nową sieć trakcyjną. Stacja obecnie pozwala na obsługę najcięższych pociągów o długości 750 metrów. Również tory wystawowe zostały zabudowane w kostce brukowej, dlatego każdy zwiedzający ekspozycję zewnętrzną targów może komfortowo oglądać prezentowany tabor.

„Jeszcze kilka lat temu, żeby wejść do wagonu popatrzeć na wystawę trzeba było przechodzić przez tłum i kamienie wykopy itd. W tej chwili tym testem jest pani w szpilkach, która może bezpiecznie przejść zwiedzając wszystkie wagony.” Mówił prezes zarządu PKP PLK Ireneusz Merchel.

Kolejną nowością na tragach był wodorowy pojazd Alstomu Coradia iLint. Jest to pojazd cichy w pełni bezemisyjny, emituje jedynie parę wodną i wodę. Coradia iLint może jeździć według tego samego rozkładu jazdy, co pociągi spalinowe, z tą samą prędkością maksymalną 140 km/h oraz porównywalnymi osiągami w zakresie przyspieszania i hamowania. Pojemność pasażerska może osiągnąć 300 pasażerów, a zasięg pociągu wynosi 1000 kilometrów na jednym tankowaniu.

„Mówimy o rozwiązaniu rzeczywistym sprawdzonym, który operuje na torach w Europie i ma homologację w kilku krajach, to jest produkt, który potrafi na jednym ładowaniu wodoru przejechać 1000 km” – mówił Dyrektor Rozwoju Alstom Piotr Pustoszkin.

Pan Piotr Pustoszkin Porównywał ładowanie samochodu elektrycznego i jego zasięgu z pojazdem wodorowym iLint, którego tankowanie trwa zaledwie 20 minut.

DB Cargo zaprezentował wyprodukowany na swoje potrzeby innowacyjny wagon modułowy, który poprzez swoja budowę pozwala na zmianę jego długości oraz pozwala zabudować pudło do przewozu materiałów sypkich, kontenerów, aż po drewno, papier i złom. Jego jedynym ograniczeniem jest masa ładunku która wynosi 60 ton. Wagon ten jest obecnie produkowany dla wewnętrznych potrzeb DB cargo w ilości 50 sztuk. Zmiana długości wagonu wymaga specjalistycznego narzędzia hydraulicznego które pozwala na odcięcie śrub łączących, potrzebny jest też warsztat z suwnicą aby wymienić te belki. Przemiana takiego wagonu trwa około jednego dnia.

O godzinie 12:00 odbyło się uroczyste przekazanie prezentacja lokomotywy Vectron MS  dla LOTOS Kolej.

„Lokomotywę Vectron znamy, jest to dobra lokomotywa, gdyż eksploatowaliśmy ją przez trzy lata i nie mieliśmy z nią żadnych problemów. Ten egzemplarz lokomotywy jest przystosowany do pracy na całej Europie (..), także granice możemy przekraczać praktycznie bez postoju. Jestem przekonany, że przyczyni się ona do rozwoju LOTOS Kolej, a Klienci będą jeszcze bardziej zadowoleni.” – mówił prezes zarządu LOTOS Kolej Anatol Kupryciuk.

Premiery związane z bezpieczeństwem

Firma Czmuda Group przedstawiła specjalne zabezpieczenie, które ma zapobiegać wdrapywaniu się osobom trzecim na słupy sieci trakcyjnej. Zabezpieczenie polega na zainstalowaniu osłony, która uniemożliwi przedostanie się osobom postronnym w górę słupa. Osłona została wykonana z blachy o długości 2,5m, zainstalowanej na wysokości 1,2m od podstawy słupa. Takie rozwiązanie ogranicza możliwość podsadzenia jednego człowieka przez drugiego. Blacha posiada możliwość łatwego demontażu przez osoby uprawnione, przez co nie stwarza problemów przy kontroli spoin spawalniczych na słupach.

Podczas spotkania liderów sektora kolejowego swoją premierę ma również kolejowa bariera bezpieczeństwa FACSAFE, zaprezentowana przez skierniewicką spółkę FACRAIL. Zgodna z instrukcją Id-18, przystosowana do prędkości 200 km/h, kompatybilna z Automatycznymi Systemami Ostrzegania ASO.

Czas na bezpieczną kolej – kolej na bezpieczeństwo.

Autor: Paweł Gajos 
Fot. Adrian Stefańczyk

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz