Szwajcarskie Koleje Retyckie pobiły rekord Guinnessa w długości pasażerskiego pociągu. Miał 100 wagonów i w około godzinę pokonał trasę z niemal 50 tunelami i ponad 20 mostami. Na pokładzie dwukilometrowego składu znalazło się siedmiu maszynistów. Wydarzenie zorganizowano nie tylko po to, aby pobić rekord. Był to również sposób na uczczenie 175. rocznicy istnienia transportu kolejowego w Szwajcarii.
Pociąg o długości 1 906 metrów, malownicza trasa i fantastyczna pogoda: Dzięki tym składnikom Kolej Retycka zapisała się w historii kolei. 25 połączonych ze sobą czterosamochodowych zespołów trakcyjnych ustanowiło rekord świata na prawie 25-kilometrowej trasie. Rekordowy pociąg ustawił w tunelu Albula w nocy z piątku na sobotę i w sobotę rano. Następnie wyruszył z Predy o godzinie 14.20. Krótko po godzinie 15.30 osiągnął swój cel, wiadukt Landwasser.
„Po intensywnych przygotowaniach jesteśmy przeszczęśliwi, że udało nam się ustanowić ten rekord świata. Nie tylko mieliśmy wspaniały festiwal kolejowy tutaj w Bergün, ale dzięki zaangażowanym partnerom i sponsorom, jak również niesamowicie oddanemu zespołowi, mogliśmy zaprezentować się na całym świecie jako fascynująca i innowacyjna kolej górska dzięki tej rekordowej podróży – powiedział Renato Fasciati, dyrektor RhB krótko po pobiciu rekordu świata.
Sukces rekordu świata został oficjalnie potwierdzony na miejscu przez GUINNESS WORLD RECORDS™. Wpis brzmi: „najdłuższy wąskotorowy pociąg pasażerski”.
Wyzwaniem była koordynacja siedmiu maszynistów: musieli oni przyspieszać lub hamować dokładnie w tym samym czasie. W tym celu wojsko dostarczyło telefon polowy z kablem od pierwszego do ostatniego maszynisty. Ze względu na wiele tuneli na trasie nie można było zagwarantować połączenia ani przez radio, ani przez telefon komórkowy.
Maszynista pociągu Christoph Benz wyjaśnił przebieg manewrów hamowania w telewizji Blick: Kierownik projektu Peter Klima wydał polecenie w pierwszej kabinie maszynisty. Na przykład: Uwaga: hamujemy teraz z 20-procentową siłą hamowania. Trzy, dwa, jeden – HAMULEC!”
Fakty i liczby dotyczące rekordu świata RhB
- Pociąg składał się z 25 składów, każdy z czterema wagonami nowych zespołów trakcyjnych Capricorn, a jego łączna długość wynosiła 1 906 metrów.
- Rekordowa trasa z Predy do Alvaneu wynosi 24 930 metrów.
- Różnica wysokości 789,4 m (Preda = 1788,7 m n.p.m; Alvaneu = 999,3 m n.p.m.).
- Rekordowa w skali światowej podróż prowadziła przez 48 mostów i przez 22 tunele. Największym wiaduktem na trasie rekordu świata jest znany na całym świecie wiadukt Landwasser tuż za Filisur, o długości 142 metrów i wysokości 65 metrów.
- Najdłuższym tunelem na trasie rekordu świata jest tunel Greifenstein tuż przed Filisur na 698 metrów.
- Pociąg podczas jazdy wygenerował 4000 kilowatogodzin energii w ramach rekuperacji, czyli odzyskiwania prądu podczas hamowania.
- Pociąg jechał z prędkością od 30 do 35 km/h.
- Rekordowa podróż trwała około godziny.
- Pociąg ważył około 2990 ton.
- Komunikację wewnątrz pociągu zapewniała obrona cywilna za pomocą telefonu polowego o długości prawie 2 km.
- Do pociągu oddelegowano 7 maszynistów i 21 techników.
Fot. Koleje Retyckie