Sektorkolejowy » Szczecin: ponad 177 mln zł unijnego wsparcia na rozwój sieci tramwajowej

Szczecin: ponad 177 mln zł unijnego wsparcia na rozwój sieci tramwajowej

pzez Damian

W poniedziałek 28 lipca 2025 r. Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) podpisało z miastem Szczecin dwie umowy o dofinansowanie projektów tramwajowych. Łączna wartość wsparcia z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS) wynosi ponad 177,5 mln zł. W wydarzeniu uczestniczyli wiceministrowie infrastruktury Arkadiusz Marchewka i Stanisław Bukowiec.

Miasta potrzebują nowoczesnych, niskoemisyjnych i dostępnych systemów transportu, a mieszkańcy – szybkich i niezawodnych połączeń. Projekty, które dziś wspieramy, realnie poprawią jakość życia w Szczecinie – wskazała Joanna Lech, dyrektor CUPT.

Pierwsza umowa dotyczy projektu Przebudowa torowisk tramwajowych w Szczecinie – etap II – Faza II o wartości 387,4 mln zł. Wysokość wsparcia finansowego uzyskanego na ten cel przez miasto Szczecin wynosi ponad 152 mln zł. Inwestycja obejmuje kompleksową modernizację torowisk w al. Powstańców Wielkopolskich wraz z pętlą Pomorzany oraz przebudowę infrastruktury na ulicach: Nabrzeże Wieleckie, Kolumba, Chmielewskiego, Smolańska, Budziszyńska, Nowej, placu Ratuszowym i Dworcowej. Zakończenie prac planowane jest do końca 2025 r.

Druga umowa obejmuje Przebudowę ul. Szafera – etapy II i III wartą 109,4 mln zł, z czego kwota dofinansowania przekracza 25,5 mln zł. W ramach projektu powstanie dwutorowa linia tramwajowa wzdłuż ul. Szafera od skrzyżowania z ul. Romera i Modrą do ul. Żołnierskiej. Dodatkowo wybudowana zostanie trasa wzdłuż ul. Żołnierskiej z rozjazdem w kierunku ul. Klonowica. Termin realizacji upływa z końcem sierpnia 2025 r.

Całkowita wartość obu inwestycji przekracza 496 mln zł.

Kompleksowa modernizacja i rozbudowa sieci tramwajowej zapewni mieszkańcom bezpieczniejszy, sprawniejszy i bardziej komfortowy transport, a w życiu codziennym pozwoli to na szybszy dojazd do szkół, uczelni, miejsc pracy i obiektów sportowych – podkreślił Arkadiusz Marchewka, wiceminister infrastruktury.

Nowe połączenia dla zachodnich osiedli

Mieszkańcy osiedli Zawadzkiego-Klonowica oraz Krzekowo-Bezrzecze zyskają bezpośrednie połączenie tramwajowe z centrum miasta. Dotychczas rejony te borykały się z ograniczonym dostępem do komunikacji publicznej, co wymuszało korzystanie z przesiadek i wydłużało czas podróży. Nowa infrastruktura zapewni także lepszy dojazd do Areny Szczecin oraz terenów rekreacyjnych.

Inwestycje w transport publiczny to jedne z najbardziej efektywnych form wykorzystywania Funduszy Europejskich. Mają bezpośredni wpływ na życie mieszkańców, rozwój miast oraz ochronę środowiska – podkreśliła podczas konferencji prasowej Monika Sikora, podsekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej.

Wspieramy transport publiczny w Szczecinie. Dzięki nowym odcinkom torowisk powstanie zintegrowany system tramwajowy, który realnie zmniejszy uzależnienie mieszkańców od samochodów i będzie realną alternatywą – dodał Stanisław Bukowiec, wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.

Kontynuacja tramwajowej rewolucji

Szczecin konsekwentnie realizuje strategię rozwoju transportu szynowego. W czerwcu 2025 r. miasto podpisało umowę na zakup czterech niskopodłogowych wagonów tramwajowych z dofinansowaniem wynoszącym blisko 33 mln zł. Rok wcześniej zawarto kontrakt wspierający budowę Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej – projektu o wartości ponad 307 mln zł realizowanego przez Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego.

Zbliżamy się do końca realizacji naszych projektów w zakresie czystego transportu miejskiego w ramach perspektywy unijnej 2021-2027. Pracujemy intensywnie, przygotowując do dofinansowania kolejne przedsięwzięcia infrastrukturalne i taborowe – zapowiedział Michał Przepiera, zastępca prezydenta Szczecina.

Modernizacja sieci tramwajowej przyniesie mieszkańcom wymierne korzyści: szybsze i bardziej punktualne połączenia, ograniczenie korków i emisji spalin oraz zwiększenie udziału transportu niskoemisyjnego w systemie komunikacyjnym miasta.

Autor: Damian Malesza
Fot. MI

Zobacz również:

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz