Szczecin zdecydował o rozszerzeniu zamówienia na nowoczesne tramwaje niskopodłogowe. Przedstawiciele miasta skorzystali z prawa opcji i zamiast pierwotnie planowanych czterech, zamówi łącznie 12 dwukierunkowych pojazdów od poznańskiego Modertransu. Całkowita wartość kontraktu to blisko 160 mln zł. Dostawy mają zostać zrealizowane do końca maja 2026 r.
Potrojenie zamówienia mimo niepewnego dofinansowania
Umowa między Tramwajami Szczecińskimi a firmą Modertrans została podpisana w grudniu 2024 r. Początkowo obejmowała 4 tramwaje Moderus Gamma z opcją zakupu dodatkowych 8 pojazdów. Choć miasto miało czas na decyzję o rozszerzeniu zamówienia do 28 lutego 2025 r., to jego władze nie czekały do ostatniej chwili. Łukasz Kadłubowski – zastępca prezydenta Szczecina ogłosił w poniedziałek wykorzystanie całej puli zakupu.
Pierwotnie miasto uzależniało skorzystanie z prawa opcji od otrzymania wsparcia finansowego. W styczniu 2025 r. Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) ogłosiło wyniki konkursu, przyznając dofinansowanie czterem miastom. Tramwajom Szczecińskim (TS) zabrakło zaledwie jednego punktu, by znaleźć się w gronie beneficjentów. Spółka złożyła odwołanie, argumentując, że CUPT powinien przyznać jej dodatkowe 2 punkty za podpisanie umowy z Modertransem.
Tramwaje Gamma – nowoczesne pojazdy dla mieszkańców
Zamówione tramwaje należą do rodziny Gamma, typ LF 12 AC BD. To pojazdy jednoprzestrzenne, trójczłonowe i przegubowe, w 100% niskopodłogowe. Każdy egzemplarz ma długość prawie 32 m oraz szerokość 2,4 m. Tramwaje mogą pomieścić jednorazowo 240 pasażerów, oferując 46 miejsc siedzących oraz 194 stojące.
Pojazdy zostały wyposażone w szereg udogodnień dla pasażerów. Podróżni będą mogli korzystać z bezprzewodowego internetu (Wi-Fi) oraz gniazd USB do ładowania telefonów. Siedzenia będą pokryte tkaniną z apreturą zapobiegającą trwałemu zabrudzeniu i ułatwiającą czyszczenie. Oświetlenie zarówno zewnętrzne, jak i wewnętrzne wykorzysta energooszczędną technologię LED.
Szczególną uwagę zwrócono na aspekty bezpieczeństwa. Poza standardowymi fotokomórkami, drzwi wyposażono w dodatkowe czujniki nacisku, które spowodują ich otwarcie w przypadku napotkania przeszkody podczas zamykania. W przedziale pasażerskim przewidziano 2 miejsca dla wózków dziecięcych lub inwalidzkich.
Zaawansowana technologia i aspekty finansowe
Tramwaje Gamma będą wyposażone w 4 skrętne wózki napędowe, co zmniejszy zużycie kół oraz szyn, a także zapewni cichszą eksploatację. W przypadku zaniku napięcia w sieci pojazdy będą mogły przejechać samodzielnie odcinek do 100 m, co umożliwi zjazd np. ze skrzyżowania.
Wartość podstawowego zamówienia obejmującego 4 tramwaje oraz sprzęt specjalistyczny wynosi około 63,7 mln zł brutto. Tramwaje Szczecińskie ubiegają się o dofinansowanie na ten cel w kwocie 33 mln zł z programu unijnego FEnIKS (Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko). Koszt dodatkowych 8 pojazdów to 96 mln zł netto (12 mln za sztukę).
Decyzja o skorzystaniu z pełnej opcji zakupu została podjęta również ze względów ekonomicznych. Władze miasta podkreślają, że cena 12 mln zł za tramwaj jest atrakcyjna, a w przypadku organizacji kolejnego przetargu koszty mogłyby znacząco wzrosnąć.
Perspektywy dla szczecińskiej komunikacji miejskiej
Zgodnie z warunkami kontraktu, Modertrans zobowiązuje się dostarczyć wszystkie 12 tramwajów oraz specjalistyczne wyposażenie obsługowo-naprawcze i pojazd techniczny najpóźniej do 31 maja 2026 r. Realizacja zamówienia nastąpi w ciągu 510 dni od momentu zawarcia umowy.
Rozbudowa floty tramwajowej stanowi istotny krok w modernizacji szczecińskiego transportu publicznego. Nowoczesne, niskopodłogowe pojazdy zwiększą komfort podróżowania i dostępność komunikacji miejskiej dla wszystkich grup pasażerów, w tym osób z niepełnosprawnościami i rodzin z dziećmi. Inwestycja wpisuje się w szersze trendy rozwoju zeroemisyjnego transportu miejskiego, obserwowane w wielu polskich aglomeracjach.
Autor: Damian Malesza
Fot. Modertrans
Sprawdź również: