Kontrola przeprowadzona przez Urząd Transportu Kolejowego (UTK) wykazała, że mimo wyposażenia pociągów w urządzenia pokładowe systemu ETCS (ang. European Train Control System) i prowadzenia ich po liniach, na których zainstalowano ten system, ETCS często nie jest uruchamiany, a maszyniści nie umieją go obsługiwać.
„Europejski System Sterowania Pociągiem (ETCS) zapewnia sygnalizację kabinową, jak i kontrolę pracy maszynisty przy zwiększonym poziomie bezpieczeństwa. System ten opiera się na cyfrowej transmisji danych poprzez (w zależności od poziomu): eurobalisy, europętle, łączność radiową GSM-R lub moduły STM (umożliwiające pobieranie danych z rozwiązań narodowych), poprzez które przesyłane są informacje dotyczące m.in. maksymalnej prędkości pociągu” – wyjaśnia UTK.
Zgodnie z obowiązującym w Polsce prawem pociągi, które posiadają urządzenia ETCS i poruszają się po liniach, na których system ten wbudowano, mają być prowadzone z wykorzystaniem urządzeń ETCS.
W podsumowaniu przeprowadzonej przez UTK kontroli czytamy, że w ostatnim czasie ujawniono „szereg nieprawidłowości w zakresie eksploatacji pojazdów kolejowych wyposażonych w urządzenia pokładowe ETCS”. Na sześć przeprowadzonych kontroli w przypadku trzech wykazano brak korzystania z systemu oraz brak wiedzy i kompetencji maszynistów, którzy do prowadzenia takich pociągów powinni posiadać odpowiednie przeszkolenie, wiedzę i umiejętność wdrażania wynikających z funkcjonowania systemu działań.
UTK zapowiada dalsze kontrole, a w sytuacji ujawnienia podobnych nieprawidłowości podjęcie działań sankcyjnych względem przewoźników kolejowych, u których wystąpiły naruszenia w użytkowaniu (a raczej nieużytkowaniu) systemu bezpieczeństwa.
Autor: Agata Sumara
Fot. zdjęcie ilustracyjne