Inwestycja Polskich Kolei Państwowych S.A. to część Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 i jest realizowana z wykorzystaniem środków unijnych z POIiŚ. Elewacja, wnętrze oraz teren wokół dworca PKP Błonie zyska nowe oblicze. PKP S.A. przekazały już plac budowy wykonawcy przedsięwzięcia.
Jak będzie wyglądał dworzec PKP Błonie po modernizacji?
Budynek dworca PKP w Błoniu powstał w 1952 r. w stylu socrealizmu. W ramach inwestycji PKP S.A. przejdzie gruntowną modernizację. Renowacji zostanie poddana elewacja budynku, która zyska beżowy kolor. Od dołu zostanie wykończona okładziną z piaskowca – tak samo, jak kolumny od strony peronów. Elewacja dworca w Błoniach zostanie podkreślona nową iluminacją. Pojawią się także nowe elementy, takie jak zegary na fasadzie frontowej i od strony peronów oraz podświetlane napisy przestrzenne („Dworzec kolejowy” i „Błonie”).
„Rozpoczęcie przebudowy dworca w Błoniu to kolejny element wielkiej modernizacji polskiej kolei. Mieszkańcy powiatu warszawskiego zachodniego zyskają dzięki temu dostęp do bezpiecznej i komfortowej infrastruktury kolejowej. Mam nadzieję, że zmodernizowany budynek dworca stanie się wizytówką miasta, centrum lokalnej społeczności oraz ułatwi pasażerom podróżowanie po województwie. Wszystko to dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych, w ramach którego polski rząd przeznaczy do 2023 r. ponad 2 mld zł na modernizację blisko 200 dworców” – podkreślał Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Wnętrze budynku dworca będzie łączyło elementy historyczne i nowoczesne. Zachowana zostanie posadzka z geometrycznymi wzorami, okładziny oraz blaty. Dworzec zyska nowe wyposażenie w postaci m.in. oświetlenia, ławek, gablot oraz elektronicznych tablic informacyjnych. W jego wnętrzu będą dominowały odcienie bieli i szarości. Obok holu dworca zostaną zlokalizowane: toalety, pomieszczenie kasy biletowej i niewielki pasaż handlowy składający się z kilku lokali. Ponadto w skrzydle zachodnim budynku będzie funkcjonowała lecznica dla zwierząt.
„Modernizacja i kompleksowa rozbudowa dworca w Błoniu to już kolejna tego typu inwestycja na Mazowszu, która w niedalekiej przyszłości przyczyni się poprawy architektury i infrastruktury okołokolejowej w naszym kraju. Cieszę się, że inwestycja, która otrzymała wsparcie z funduszy europejskich, jest również przyjazna dla środowiska naturalnego oraz dostosowana do potrzeb i oczekiwań osób z niepełnosprawnością. Dzięki temu wpisuje się również w realizowaną z powodzeniem w naszym resorcie politykę dostępności” – mówił Grzegorz Puda, minister funduszy i polityki regionalnej.
Dworzec PKP Błonie zostanie w pełni przystosowany do potrzeb osób, których możliwości poruszania się są ograniczone. Pojawią się liczne usprawnienia np. oznaczenia w alfabecie Braille’a oraz ścieżki naprowadzające. Usunięte zostaną także bariery architektoniczne.
Dworzec PKP Błonie przyjazny środowisku
W ramach inwestycji PKP S.A. dworzec w Błoniu zostanie wyposażony w energooszczędne oświetlenie i panele fotowoltaiczne, które będą w stanie wyprodukować ok. 4300 kWh „zielonej energii” elektrycznej. Ponadto zyska nową stolarkę drzwiową i okienną oraz system inteligentnego zarządzania budynkiem (BMS), który będzie sterował urządzeniami oraz instalacjami w taki sposób, by optymalizować zużycie wody, energii elektrycznej i cieplnej.
Nowa aranżacja terenu wokół budynku
Otoczenie dworca PKP Błonie zyska nowe otoczenie – przebudowany zostanie plac przed budynkiem. Ponadto przystanek autobusowy, miejsca przeznaczone dla taksówek oraz strefa kiss&ride będą zlokalizowane bezpośrednio przed wejściem do budynku. Na nowo projektowanej wyspie pojawi się wiata dla rowerów, a wokół niej znajdą się pozostałe miejsca parkingowe. Zbudowane zostaną także nowe chodniki i elementy małej architektury.
Wykonawstwo i koszt inwestycji w Błoniu
Koszt przebudowy dworca PKP w Błoniu to 14,8 mln zł brutto. Dokumentacja projektowa dla tego przedsięwzięcia została przygotowana przez poznańską pracownię architektoniczną Demiurg Sp. z o.o. Sp. k. Wykonaniem prac budowlanych zajmie się przedsiębiorstwo SKB S.A. Zgodnie z planem wszystkie prace w ramach inwestycji PKP S.A. mają zakończyć się do końca 2023 r.
Autor: Damian Malesza
Fot. PKP