Modernizacja linii na odcinku Koźmin Wielkopolski – Jarocin
Pomiędzy Koźminem Wielkopolskim a Jarocinem na ok. 14 km składy pasażerskie mają jeździć z prędkością sięgającą 120 km/h, czyli nawet dwukrotnie szybciej niż aktualnie. Jak informują PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., czas podróży ma ulec skróceniu z 20 min do ok. 15 min. Ponadto zapewnione będą efektywne połączenia regionalne oraz międzywojewódzkie m.in.:
- między Poznaniem a Krotoszynem
- Jarocinem a Miliczem na Dolnym Śląsku
W celu podniesienia możliwości trasy, z której obecnie korzystają podróżni oraz przewoźnicy towarowi, zarządca infrastruktury kolejowej przeznaczył ok. 44 mln zł (ze środków budżetowych).
Wymiana toru oraz elementów sieci trakcyjnej pozwoli na sprawniejsze podróże koleją. Ponadto na stacji Koźmin Wielkopolski pojawią się nowe rozjazdy pozwalające na płynną zmianę toru jazdy pociągów.
Bezpieczniej w ruchu kolejowo-drogowym
W ramach inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. zmodernizowanych zostanie 12 przejazdów kolejowo-drogowych m.in. w:
- Koźminie Wielkopolskim
- Nowej Obrze
- Golinie
Na skrzyżowaniach toru z drogami pojawią się dodatkowe zabezpieczenia. Zaplanowano także remont mostu i wiaduktu w Golinie.
PKP PLK podpisały już umowę na „Wykonanie prac projektowych i robót budowlanych na linii kolejowej nr 281 Oleśnica – Chojnice na odcinku Koźmin Wlkp. – Jarocin w torze nr 1 od km 78,352 do 92,175”, która będzie realizowana w ramach projektu pt. „Prace na liniach kolejowych nr 281, 766 na odcinku Oleśnica – Łukanów – Krotoszyn – Jarocin – Września – Gniezno”. Wykonaniem zadania zajmie się konsorcjum przedsiębiorstw Alustra S.A. oraz Compremum S.A.
Zgodnie z planem zasadnicze prace, po opracowaniu koniecznej dokumentacji mają rozpocząć się od lutego 2023 r. Roboty na jednotorowym odcinku będą uzgadniane z przewoźnikami oraz uwzględnione w rozkładzie jazdy.
Sprawniejszy ruch pociągów i powrót przejazdów pasażerskich na trasie Gniezno – Września – Jarocin
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. regularnie podejmują działania na rzecz zapewnienia lepszych przewozów z Dolnego Śląska przez Oleśnicę – Milicz – Jarocin w kierunku Chojnic (nr 281). Warto dodać, że ostatnich latach zrealizowano już prace pomiędzy:
- Oleśnicą a Miliczem
- Zdunami a Krotoszynem
- Jarocinem a Wrześnią
- Wrześnią a Gnieznem
dzięki czemu ruch pociągów przebiega sprawniej, a od połowy 2018 r. wróciły przejazdy pasażerskie na trasie Gniezno – Września – Jarocin.
Autor: Damian Malesza
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.