Sektorkolejowy » Specjalistyczny sprzęt do regeneracji szyn metodą napawania

Specjalistyczny sprzęt do regeneracji szyn metodą napawania

pzez Damian

W czwartek 15 września 2022 r. w Centrum Diagnostyki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w Warszawie, odbyła się prezentacja i pokaz możliwości najnowocześniejszego urządzenia do naprawy szyn metodą napawania.

Francuski producent CTF Sauron, który swoje know-how rozwija od 1946r., zaprezentował zgromadzonej publiczności automat do napawania szyn z zastosowaniem drutu spawalniczego otulonego (bez osłony gazu) – TRANSLAMATIC. Urządzenie sterowane automatycznie, zapewnia stałą wysoką jakość i powtarzalność spawania, będąc kompatybilnym ze wszystkimi typami szyn. Dotychczas stosowane metody regeneracji szyn i elementów stalowych rozjazdów stosowane w Polsce maja swój rodowód technologiczny właśnie od tej firmy.

Napawanie – czym jest oraz do czego je stosujemy?

Napawanie jest metodą spawalniczą, polegającą na pokrywaniu powierzchni metalowych materiałów dodatkową powłoką, która najczęściej jest stopem metalu. Proces ten dokonuje się w jarzącym się łuku elektrycznym. Dodatkowe obostrzenia w zakresie reżimu temperaturowego wymagają wyroby z dużą (rzędu 12-14%) zawartością manganu (Mn).

Celem stosowania regeneracji (naprawy) metodą napawania łukowego jest przywrócenie własności eksploatacyjnych i kształtu geometrycznego, poprzez wypełnienie ubytków na powierzchni tocznej lub/i bocznej stalowych elementów nawierzchni kolejowej, takich jak np. główka szyny, elementy składowe krzyżownic (np. szyny skrzydłowe, dziób etc.), spowodowanych nadmiernym zużyciem, zbiciem końców szyny oraz wadami, takimi jak wybuksowania, nadpęknięcia, wyłuszczenia, wykruszenia, head check, shelling, squat itp., a następnie poprzez obróbkę mechaniczną szlifowaniem, doprowadzając do wymiarów geometrycznych element z uwzględnieniem istniejącego zużycia ciągłego naprawianego elementu. Przy naprawie stalowych elementów nawierzchni kolejowej (regeneracji) metodą napawania, mają zastosowanie przepisy, normy i zarządzenia tylko łącznie z warunkami technicznymi wykonania i odbioru zregenerowanych przez napawanie łukowe elementów nawierzchni kolejowej – kolejowa Instrukcja Id-103.

Pierwsze tego typu urządzenie w Polsce, planowane jest do zakupu przez spółkę MITOR, która specjalizuje się w projektowaniu i wykonywaniu robót w infrastrukturze kolejowej, a w tym m.in. spoin kolejowych, takich jak: spawy termitowe w torach i rozjazdach technologią SoWos i SoWoS-P oraz SKV dla gatunku stali szynowej R260 i 350 HT, spawów w szynach tramwajowych, spoin przejściowych 49/60 oraz napawania.

Prezentacja podczas InnoTrans 2022

Automat do napawania francuskiej myśli technologicznej zostanie zaprezentowany podczas 13.edycji międzynarodowych targów techniki kolejowej InnoTrans, które odbędą się w dniach 20-23 września 2022 w Messe Berlin. Producent zaprasza na stoisko nr 170 znajdujące się w hali 5.2.

Autor: Patrzyk Zakrzewski
Fot. Jędrzej Burek

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz