PKP Intercity otrzymało 3 wnioski w postępowaniu przetargowym na dostawę piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT). Kontrakt o wartości niemal 10 mld zł brutto (zakres podstawowy) znalazł się na celowniku spółek Siemens Mobility sp. z o.o. (jako lider w konsorcjum z Siemens Mobility GmbH), Stadler Polska oraz Alstom Polska. Zakres zamówienia obejmuje również 30-letni okres utrzymania taboru.
Postępowanie, ogłoszone w trybie dialogu konkurencyjnego, zakłada dostawę 42 pociągów z opcją rozszerzenia zamówienia o kolejne 30 jednostek. To pierwszy tak duży zakup taboru piętrowego w historii polskiego przewoźnika, który ma pomóc sprostać rosnącemu zainteresowaniu podróżami koleją.
Nowe składy będą dostosowane do prędkości co najmniej 200 km/h i wyposażone w zaawansowane systemy bezpieczeństwa, w tym ETCS poziomu 1 i 2. Pojazdy spełnią wymagania techniczne określone w specyfikacjach TSI Loc&Pas oraz TSI PRM, gwarantując dostępność dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Wartość zamówienia podstawowego to prawie 10 mld zł brutto, z czego 55% stanowi koszt zakupu pojazdów. Z uwzględnieniem opcji dodatkowych 30 składów, wartość może wzrosnąć do około 17 mld zł brutto. Dostawy wszystkich jednostek z zamówienia podstawowego mają zostać zrealizowane w ciągu 77 miesięcy od podpisania umowy.
Piętrowe EZT-y będą kursować w kategorii ekonomicznej na najbardziej popularnych trasach, łączących Warszawę z Gdańskiem, Łodzią, Olsztynem, Wrocławiem, Krakowem, Białymstokiem i Terespolem. Każdy skład pomieści min. 500 pasażerów, oferując przedziały pierwszej i drugiej klasy, strefę ciszy oraz przestrzeń dla rodzin z dziećmi. Wyposażenie obejmuje klimatyzację, wysuwane fotele, WiFi, gniazdka elektryczne i USB, automaty vendingowe oraz zabezpieczone miejsca na rowery i bagaż.
Autor: Damian Malesza
Sprawdź także:
- PKP Intercity: Jakie będą piętrowe EZT-y?
- Czy kryteria rekordowego przetargu PKP Intercity na piętrowe EZT-y faworyzują zagranicznych gigantów?
- PKP Intercity: ponad 16,5 mld zł brutto dla polskich producentów i zakładów napraw
Wykonawca lokomotywowni PKP Intercity w Warszawie wyłoniony