30 czerwca oddano do ruchu autostradową sekcję rekordowej przeprawy drogowo-kolejowej nad rzeką Jangcy w Chinach. Jest to pierwszy na świecie most wiszący, który służy do obsługi kolei dużych prędkości. Część kolejową obiektu udostępniono pół roku wcześniej – 11 grudnia 2020 r.
Most, którego budowę właśnie zakończono, jest trzecim drogowo-kolejowym obiektem przecinającym rzekę Jangcy w chińskiej prowincji Jiangsu. Dwa poprzednie uruchomiono w roku 1968 oraz 2020. Nowe połączenie jest kluczowym elementem spinającym linię kolei dużych prędkości relacji Lianyungang–Zhenjiang oraz Pekin–Szanghaj.
Pierwszy most wiszący obsługujący kolej dużych prędkości
Przeprawa ma długość całkowitą wynoszącą 6,4 km, a rozpiętość głównego przęsła wynosi 1092 m. Na górnym pokładzie ulokowano część drogową (po cztery pasy ruchu w każdym kierunku), umożliwiającą przejazd samochodów z prędkością do 100 km/godz. Na pokładzie dolnym znajdują się cztery tory kolejowe. Jadące po nich pociągi mogą przemieszczać się nad Jangcy z prędkością do 250 km/godz.
Jak podaje w komunikacie firma CREC-5, nowy most nad najdłuższą azjatycką rzeką, jest pierwszym na świecie mostem wiszącym, zaprojektowanym zgodnie z chińskimi standardami kolei dużych prędkości. Dodaje, że w czasie budowy konieczne było podjęcie wielu wyzwań technicznych i technologicznych, ponieważ stosowano pionierskie w skali świata rozwiązania.
źródło: crecg.com
Autor tekstu: Agata Sumara