Zarządca kolei we Włoszech – Rete Ferroviaria Italiana (RFI) ogłosił przetarg na budowę kolejnego odcinka trasy kolejowej na Sycylii, znajdujący się na trasie Palermo–Katania–Mesyna. Zostanie on w większości poprowadzony tunelami i wiaduktami. Szacowana wartość projektu to 1,7 mld euro, z czego 470 mln euro zostanie sfinansowane przez włoski fundusz narodowy fundusz odbudowy.
Na trasie 47-kilometrowego odcinka między miejscowościami Caltanissetta Xirbi i Lercara znajdą się wiadukty o łącznej długości około 10 km oraz osiem tuneli mierzących łącznie 21 km. Wykonawca, który zdobędzie kontrakt, zbuduje także stacje w Vallelunga, Marcatobianco, Marianopoli i San Cataldo.
Uruchomienie nowej linii pomiędzy sycylijską stolicą w Palermo a wschodnią częścią wyspy pozwoli na pokonanie tej trasy w czasie krótszym niż 2 godz.
W ubiegłym miesiącu konsorcjum Webuild i Impresa Pizzarotti pozyskało kontakt na budowę 15-kilometrowego odcinka łączącego miejscowości Nuova Enna i Dittaino. Ten także w większości poprowadzony zostanie tunelami i wiaduktami. Więcej na ten temat pisaliśmy TUTAJ.
Trasa Palermo–Katania–Mesyna jest częścią międzynarodowego korytarza łączącego Skandynawię z obszarami nad śródziemnomorskimi i została uznana we Włoszech za krajowy priorytet w zakresie sieci transeuropejskiej (TEN-T). Założono, że powstanie trasa o parametrach kolei dużych prędkości i dużej przepustowości. Głównym celem jest przyspieszenie przejazdu na obecnej linii dzięki elektryfikacji, a przez to pobudzenie transportu kolejowego, w tym towarowego na Sycylii.
Autor: Agata Sumara
Fot. ChrisDown / wikipedia