Sektorkolejowy » Kolej Plus: Kolej po 20 latach wraca do Jastrzębia-Zdroju

Kolej Plus: Kolej po 20 latach wraca do Jastrzębia-Zdroju

pzez Damian

Jastrzębie-Zdrój jest największym miastem, liczącym ok. 90 tys. mieszkańców, pozbawionym od 2001 roku dostępu do kolei. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego podpisały umowę na realizację projektu „Uzupełnienie sieci kolejowej o połączenie kolejowe Jastrzębia-Zdroju z Katowicami”. To kolejna umowa realizowana z Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r.

Dzięki odbudowie linii kolejowej mieszkańcy zyskają szybkie i wygodne połączenie z Katowicami. Czas podróży między tymi miastami wyniesie około 72 minuty. W ramach projektu o szacowanej wartości 475 mln zł netto wybudowana zostanie nowa jednotorowa linia o długości ok. 20 km na odcinkach: Jastrzębie-Zdrój Centrum – Pawłowice Śląskie oraz Żory – Orzesze. Trasa zostanie zelektryfikowana, dzięki czemu przewoźnicy będą mogli wykorzystywać nowoczesne, ekologiczne pojazdy. Pociągi będą mogły kursować z prędkością do 120 km/h.

Mieszkańcy południowo-zachodniej części woj. śląskiego zyskają lepszy dostęp do kolei dzięki budowie przystanków: Jastrzębie-Zdrój Szkolna, Jastrzębie Bzie, Żory Baranowice, Żory Aleja Zjednoczonej Europy, Palowice Kolonia, Orzesze Zawada oraz modernizacji stacji w Pawłowicach Śląskich. Wszystkie obiekty będą wyposażone w wiaty, ławki, jasne oświetlenie. Odpowiednia wysokość peronów ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągu. Perony zostaną przystosowane do obsługi osób o organicznych możliwościach poruszania się.

Siedem projektów z województwa śląskiego w programie Kolej Plus

Dziś PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały pierwszą umowę z wnioskodawcą Programu Kolej Plus, dotyczącą realizacji projektów na terenie woj. śląskiego. Na liście podstawowej jest łącznie siedem projektów, w tym m.in. „Zwiększenie zdolności przepustowej linii kolejowej nr 140 na odc. Katowice Ligota – Orzesze Jaśkowice poprzez budowę drugiego toru i dodatkowych przystanków osobowych” oraz „Przygotowanie alternatywnego połączenia aglomeracyjnego Tychy – Katowice Murcki – Katowice Ligota linią kolejową nr 142”.

Źródło: informacja prasowa

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz