Kompleksowa modernizacja kołobrzeskiego dworca trwała prawie półtora roku. Dzięki niej pochodzący z 1904 roku dworzec odzyskał wiele historycznych detali, stając się przyjazną przestrzenią dla pasażerów. Dawny wygląd, kształt i blask odzyskała ponad 17-metrowa wieża zegarowa. Zamontowano na niej replikę zegara pochodzącego z początku XX. wieku . Szczyt konstrukcji ubogaca historyczny kształt kopuły przypominającej hełm z iglicą. W niższej parterowej części budynku odtworzono elewacje o wyglądzie muru pruskiego. Pierwotny wygląd przywrócony został wielkiemu, łukowemu oknu znajdującemu się nad centralnym wejściem do holu głównego, ośmiokątnym oknom modernistycznym z lat 30. XX wieku, a także pozostałej stolarce okiennej i drzwiowej. Tuż nad nimi znalazło się naświetle z delikatnymi szprosami ułożonymi w kratkę. Poddaną renowacji elewację i bryłę dworca podkreśla nocna iluminacja.
We wnętrzu dworca połączono w aranżacji elementy historyczne i nowoczesność. Hol zachował swój układ oraz wysokość, a także łukowy strop. Konserwację przeszedł historyczny fryz z motywem roślinnym. Ściany i sufit pomalowano na biało, natomiast posadzkę wykonano z wielkoformatowych szarych płyt. Uwagę zwraca oświetlenie w formie nowoczesnych w designie kolistych „aureoli”. Dworzec wyposażono również w elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, zegar oraz gabloty z rozkładami jazdy. W holu znajdują się kasy biletowe i poczekalnia. Ciekawym elementem wystroju są oryginalne płaskorzeźby przedstawiające mewy i ryby pośród fal. W przestrzeni obsługi podróżnych mieści się również pokój zabaw dla dzieci wraz z pomieszczeniem dla rodziców z dziećmi. Natomiast we wschodniej części obiektu znajdzie się dworzec autobusowy wraz z kasami biletowymi. Wszystkie przestrzenie związane z obsługą podróżnych są klimatyzowane.
– Dzięki zakończonej przebudowie dworzec w Kołobrzegu odzyskał wiele historycznych detali, w tym m.in. kopułę na 17,5 metrowej wieży. Wyposażono go również w nowoczesne rozwiązania, które pozytywnie wpływają na komfort i bezpieczeństwo pasażerów. Dzięki przebudowie dworzec stał się również przyjazny środowisku, gdyż jest on częściowo zasilany z energii pozyskanej z paneli fotowoltaicznych. W budynku wprowadzono również m.in. energooszczędne oświetlenie i rozwiązania redukujące straty ciepła – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.
Budynek dworca stał się bardziej ekologiczny i bezpieczny. Zastosowano w nim szereg rozwiązań technicznych redukujących straty ciepła. Budynek został również ocieplony od wewnątrz, dworzec wyposażono w energooszczędne oświetlenie, wentylację z odzyskiem ciepła oraz system inteligentnego zarządzania budynkiem (Building Mangement System)W otoczeniu dworca ułożono nowe chodniki oraz zamontowano elementy małej architektury, takie jako ławki, kosze i oświetlenie. Natomiast po jego wschodniej stronie wybudowano wiatę rowerową.
Łączny koszty inwestycji to ponad 28 mln złotych brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A. Projekt przebudowy opracowała pracownia AMT Sp. z o.o. Bydgoszcz, a wykonawcą robót budowlanych była firma Przedsiębiorstwo Usług Budowlanych „LEŚ” Paweł Leś.
Autor: Jan Bytnar