Sektorkolejowy » Praga jakby bliżej, choć czy taniej?

Praga jakby bliżej, choć czy taniej?

pzez Damian

Według wszelkich znaków na niebie i ziemi długo wyczekiwane kolejowe połączenie ze stolicą Czech, czyli Baltic Express (Gdynia – Praga) wystartuje 15 grudnia (niedziela). Czeski narodowy przewoźnik – Koleje Czeskie (České Dráhy) we współpracy ze spółką PKP Intercity obsługiwać będą tę trasę. Sprzedaż biletów trwa od 30 października.

Cztery połączenia na dobę

W nowym rozkładzie PKP znaleźć można cztery takie połączenia na dobę – 3 dzienne, 1 nocne. Podróż dzienna z Gdyni Głównej do Pragi Głównej zajmie ok. 9 godzin, zaś nocna trwać będzie godzinę – półtorej dłużej. Jeśli porównać to z czasem jazdy autobusem (np. rejsowy kurs Flixbusa), to okazuje się, że i tak opcja kolejowa jest korzystniejsza, gdyż np. z Poznania do Pragi autobus jedzie ok. 2 godziny dłużnej. Z Pragi pociąg odjeżdżać będzie o godz.: 6.51, 10.51, 14.50 i 18.51, z Gdyni o godz.: 04.03, 08.03, 12.03 oraz 23.12, a z Poznania o godz.: 02.41, 07.31, 11.31 i 15.31. Tak szeroka oferta jest dla pasażerów niewątpliwie atrakcyjna, uwzględnia bowiem różnorodność ich potrzeb.

Ekonomicznie i ekologicznie

Współpraca PKP Intercity z Kolejami Czeskimi i uruchamianie takich połączeń jak Baltic Express to część ogólnej strategii rozwoju połączeń międzynarodowych. Do samej tylko Pragi będzie też można dojechać z Warszawy, Krakowa, Rzeszowa, Przemyśla czy Katowic – nie mówiąc o innych połączeniach. Pamiętać należy, że szynowy transport zbiorowy należy do najbardziej ekonomicznych i ekologicznych środków transportu, a gwarantując różnorodne połączenia bezpośrednie, kolej podnosi swoją atrakcyjność, czyli konkurencyjność na rynku przewoźników. Europejska transformacja energetyczna, dążenie do neutralności klimatycznej i tzw. „Zielony ład” wymuszają i tak konieczne zmiany w szeroko pojętej mobilności, docelowo zeroemisyjnej. Zmieniająca się kolej wpisuje się w te transformacje.

Jakość podróży

Sama trasa Baltic Express prowadzić będzie z Gdyni przez m. in. Tczew, Bydgoszcz, Poznań, Gniezno, Leszno, Wrocław, Bystrzycę Kłodzką, a po stronie czeskiej – Lichkov, Jablonné nad Orlicí, Letohrad, Ústí nad Orlicí, Pardubice, Kolín. Rzecznik prasowy PKP Intercity Maciej Dutkiewicz, informując o uruchomieniu nowego połączenia, podkreślał i inną istotną jego funkcję, a mianowicie funkcję pociągu regionalnego, poszerzającego lokalną ofertę przewozową PKP. Zadbano również i jakość taboru kursującego na tej linii oraz odpowiednią ilość wagonów, różną na różnych odcinakach trasy. Na trasie Wrocław – Praga pociąg będzie ciągnięty przez lokomotywy Vectron, a na trasie Wrocław – Gdynia przez nowe lokomotywy EU160 (tu pociąg będzie liczył 11 wagonów). W relacji międzynarodowej dla pasażerów przewidziano trzy wagony drugiej klasy (České Dráhy) oraz jeden wagon pierwszej klasy (PKP Intercity), na odcinku krajowym zaś dodatkowo wagon restauracyjny, wagon pierwszej klasy oraz pięć wagonów drugiej klasy.

Cena biletów

Pozostaje pytanie, ile taka podróż będzie nas kosztować. Bilety można kupować na stronach przewoźnika (polskiego i czeskiego – u niego najtaniej), w kasach na dworcu i w aplikacji mobilnej. Cena skalkulowana jest w stosunku do euro i bazowa nie wydaje się być szczególnie atrakcyjna (w porównaniu np. do podróży autobusem). Z Gdyni do Pragi to bowiem w jedną stronę koszt ok. 78 euro (ok. 340 PLN), z Poznania do Pragi ok. 65 euro. Jednak przewoźnik przewidział szeroką ofertę promocyjną, np. w ramach „Super Promo International” i tu będzie można „upolować” bilet w cenie od 29,90 euro (ok. 130 PLN), z Poznania oczywiście nieco taniej, bo 24,90 euro. Jeśli zatem planujemy wyjazd z wyprzedzeniem, to biorąc pod uwagę komfort podróży, na pewno warto kolejową opcję brać pod rozwagę. A że zbliża się okres świąteczny można zaplanować krótki „pogwiazdkowy” lub sylwestrowy wypad do przepięknej Pragi – ot małe wakacje.

Autor: AF
Fot. Sektorkolejowy

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz