14 grudnia z linii produkcyjnej zjechał pierwszy chiński pojazd szynowo-powietrzny wykorzystujący technologię lewitacji magnetycznej. Pojazd o nazwie „Xingguo” zmontowano w zakładach zlokalizowanych w Wuhan w prowincji Hubei (środkowe Chiny). Jak podkreślają Chińczycy, jest to pierwszy na świecie powietrzny pojazd szynowy, w którym zastosowano technologię maglev (ang. magnetic levitation).
„Xingguo” został opracowany przez inżynierów z politechniki Jiangxi oraz spółki China Railway Science and Industry Group. Pojazd może się poruszać z prędkością do 120 km/godz. Na jego pokładzie równocześnie może przebywać 88 osób. Długość jednostki jest porównywalna z długością dwóch autobusów, a jego szerokość to ponad 2 m. Wnętrze przypomina pociąg metra, a znajdujące się na obu końcach kabiny sterownicze pozwalają na jazdę w obu kierunkach.
Ponadto „Xingguo” charakteryzuje się niskim poziomem hałasu, brakiem zawieszenia, bezdotykową trakcją oraz ekologicznymi i energooszczędnymi rozwiązaniami. W ramach testów sprawdzano jego możliwości podczas przejazdów na dystansie ponad 7 tys. km. Teraz będzie jeździł po demonstracyjnej linii, która jest budowana w prowincji Jiangxi we wschodnich Chinach.
Chiński skytrain w zamiarze jego twórców ma zrewolucjonizować podróże na krótkich dystansach w miastach, a to ze względu na znacząco niższe koszty budowy infrastruktury np. w porównaniu z metrem wymagającym kosztownych w budowie i utrzymaniu tuneli. Jego konstruktorzy zapewniają, że „Xingguo” posiada wiele cech, które wyróżniają ten pojazd spośród innych w takich kategoriach, jak np. bezpieczeństwo, oszczędność energii, komfort podróży czy wygodna i łatwa konserwacja oraz utrzymanie. Co więcej, pojazd jest tak zaprojektowany, że może poruszać się bez kierowcy, co jeszcze obniża koszty eksploatacji.
Autor: Agata Sumara