Sektorkolejowy » Porty Szczecin i Świnoujście stawiają na przyszłość – kluczowe wydarzenia minionego roku

Porty Szczecin i Świnoujście stawiają na przyszłość – kluczowe wydarzenia minionego roku

pzez Damian

Rok 2024 przyniósł znaczące zmiany w portach Szczecin i Świnoujście, obejmujące zarówno inwestycje infrastrukturalne, jak i rozwój nowych sektorów gospodarki morskiej. Mimo spadku przeładunków o 8,5% w porównaniu z poprzednim rokiem, osiągnięty wynik 32,3 mln ton jest postrzegany pozytywnie, zwłaszcza w kontekście przełamania wcześniejszej tendencji spadkowej.

Na ten wynik patrzymy z optymizmem, ponieważ w drugiej połowie minionego roku udało się przezwyciężyć trwający od końca 2022 roku trend spadkowy – mówi Jarosław Siergiej, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A.

Rozbudowa terminalu LNG w Świnoujściu

Jednym z najważniejszych wydarzeń 2024 roku było zakończenie rozbudowy terminalu LNG w Świnoujściu. 29 lutego wydano Świadectwo Przejęcia dla nowego stanowiska rozładunku i załadunku gazu skroplonego. Pierwszy gazowiec zawinął do nowego nabrzeża już pod koniec listopada. Dzięki tej inwestycji Polska uzyskała możliwość eksportu LNG, co wzmacnia naszą pozycję w regionie. Nowa infrastruktura umożliwia także bunkrowanie statków napędzanych LNG.

Terminal Promowy w Świnoujściu gotowy na intermodalność

Zakończyły się prace modernizacyjne na Terminalu Promowym w Świnoujściu, przystosowując go do obsługi transportu intermodalnego. Dzięki temu możliwa jest obsługa promów o długości do 270 m oraz przeładunek jednostek intermodalnych. Pierwszy pilotażowy przeładunek naczep intermodalnych odbył się 8 grudnia, a odpowiadała za niego firma Freightliner PL.

Dodatkowo, 10 kwietnia wystartowało nowe połączenie promowe do Szwecji – Finnlines uruchomił linię Świnoujście–Malmö. Latem do floty Polskiej Żeglugi Bałtyckiej dołączył nowy prom Varsovia.

Nowe inwestycje i dofinansowania

W 2024 roku porty pozyskały nowe granty i fundusze na rozwój.

  • 8 maja podpisano umowę na budowę multimodalnego kolejowego węzła przeładunkowego na Półwyspie Ostrów Grabowski w Porcie Szczecińskim. Projekt ma zarówno zastosowanie cywilne, jak i militarne.
  • 9 października port w Świnoujściu otrzymał dofinansowanie na rozbudowę infrastruktury do odbioru odpadów ze statków, co poprawi ochronę środowiska morskiego.
  • 25 października przyznano grant w ramach programu Interreg South Baltic na badania nad dekarbonizacją sektora morskiego i przekształceniem portu w zeroemisyjny hub logistyczny.

Głębokowodny Terminal Kontenerowy w Świnoujściu

W 2024 roku kontynuowano przygotowania do budowy nowoczesnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu. Uzyskano decyzję lokalizacyjną, a w styczniu 2025 roku spodziewana jest decyzja środowiskowa. Trwały również prace badawcze i konsultacje społeczne dotyczące inwestycji.

Modernizacja toru wodnego i nabrzeży

Zakończono projekt pogłębienia toru wodnego Świnoujście–Szczecin do 12,5 metra, co pozwala na przyjmowanie większych jednostek o zanurzeniu do 11 m. Ponadto, w Szczecinie zmodernizowano nabrzeża, a w Świnoujściu powstał nowy parking dla ciężarówek, usprawniający logistykę.

Perspektywy na przyszłość

Porty Szczecin i Świnoujście nie zwalniają tempa. Kolejne lata przyniosą dalszy rozwój infrastruktury, a priorytetem będzie zielona transformacja i zwiększenie konkurencyjności na europejskim rynku. Port nigdy nie zasypia – 2025 rok zapowiada się równie intensywnie.

Zobacz również:

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz