Sektorkolejowy » Polregio zamierza nabyć 98 EZT-ów za aż 3 mld zł netto. Spółka złożyła wnioski o dofinansowanie projektu

Polregio zamierza nabyć 98 EZT-ów za aż 3 mld zł netto. Spółka złożyła wnioski o dofinansowanie projektu

pzez Damian

Wystartowały kolejne działania z długo zapowiadaną modernizacją taboru polskiego przewoźnika – określaną mianem największego projektu inwestycyjnego w ciągu ponad 20-letniej historii przedsiębiorstwa. Firma złożyła do Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) w sumie 10 wniosków o współfinansowanie zakupu 98 sztuk elektrycznych zespołów trakcyjnych.

Tabor polskiego przewoźnika ma zostać wzbogacony o nowe pojazdy w dwóch wersjach: krótszej, wyposażonej w 130-160 miejsc siedzących i dłuższej, w której znajdzie się powyżej 210 miejsc siedzących. Niskopodłogowe EZT-y będą przystosowane do obsługi osób z niepełnosprawnościami. Ich prędkość maksymalną określono na poziomie 160 km/h. Pojazdy zostaną wyposażone m.in. w system dynamicznej informacji pasażerskiej, klimatyzację oraz bezprzewodowy internet.

„To największy projekt inwestycyjny w ciągu ponad 20 lat istnienia spółki. Dzięki udanej restrukturyzacji możemy przyspieszyć inwestycje, które znacząco wspomogą komfort podróży dla blisko 100 milionów pasażerów w całej Polsce. To również gwarancja utrzymania i zwiększenia pracy eksploatacyjnej oraz miejsc pracy. Jest to efekt wielomiesięcznych wysiłków pracowników Polregio, za który bardzo dziękuję całemu zespołowi” – zaznaczył Adam Pawlik, prezes zarządu spółki Polregio.

Największy projekt inwestycyjny Polregio

Do 2030 r. firma Polregio chce kupić łącznie aż do 200 nowych EZT-ów o całkowitej wartości ok. 7 mld zł. Złożenie wniosków w konkursie rozpisanym przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych zostało poprzedzone podpisaniem umów ramowych z czterema producentami pojazdów szynowych tj.

  • H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych sp. z o.o. (oferowana cena: ponad 7,1 mld zł)
  • PESA Bydgoszcz SA (oferowana cena: ok. 9,9 mld zł)
  • Newag S.A. (oferowana cena: ponad 10,7 mld zł)
  • Stadler Polska sp. z o.o. (oferowana cena: ok.  11 mld zł)

(pisaliśmy o tym TUTAJ i TUTAJ). Po jego rozstrzygnięciu Polregio uruchomi elektroniczną aukcję, a w kolejnym etapie podpisze umowę lub umowy wykonawcze. Nowe składy mają regularnie pojawiać się na torach we wszystkich województwach, z którymi przewoźnik ma zawarte długoterminowe umowy, począwszy od 2026 r.

Realizacja największego od lat projektu modernizacji taboru Polregio pochłonie mnóstwo środków, dlatego przewoźnik stara się o finansowanie z wielu źródeł.

„Finansowanie największego od ponad 20 lat programu modernizacji taboru regionalnego będzie pochodzić oprócz KPO z innych grantów oraz pożyczek unijnych (FEnIKS, Fundusze Europejskie dla Regionów), innych źródeł (np. EBI), komercyjnych instrumentów dłużnych oraz środków własnych przewoźnika” – poinformowali przedstawiciele Polregio.

O spółce Polregio

Przedsiębiorstwo Polregio to największy pasażerski przewoźnik kolejowy w Polsce. Z jego usług w 2022 r. skorzystało ok. 90 mln podróżnych. Posiada aż 27% udziału w polskim rynku kolejowym. Każdego dnia dysponuje na trasy ok. 1500 pociągów. Większościowym udziałowcem Polregio jest Agencja Rozwoju Przemysłu (50% + 1 akcja), natomiast pozostałe akcje należą do marszałków 16 województw.

Więcej informacji o Polregio można znaleźć m.in.:

Autor: Damian Malesza
Fot. Sektorkolejowy

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz