Sektorkolejowy » Podsumowanie 15. edycji TRAKO – FILM

Podsumowanie 15. edycji TRAKO – FILM

pzez Damian

Jubileuszowa, 15. edycja Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO odbyła się w dniach 19-22 września br. tradycyjnie na terenach wystawienniczych AmberExpo w Gdańsku. TRAKO przeszły do historii jako rekordowe zarówno pod względem liczby wystawców, jak i zwiedzających. Ponad 600 wystawców z 30 krajów i prawie 25 tys. zwiedzających z 54 krajów. 15. edycja wystawy techniki kolejowej zrealizowana została w czterech segmentach: tabor, infrastruktura, spedycja oraz szynowa komunikacja aglomeracyjna i miejska.

Spotkanie liderów branży kolejowej zostało oficjalnie zainaugurowane podczas ceremonii otwarcia, w której wzięli udział: minister infrastruktury Andrzej Adamczyk i wiceminister Andrzej Bittel. Następnie przyszedł czas na debatę pn. „Strategiczna rola kolei w budowie odporności Europy”. W ciągu czterech niezwykle intensywnych dni odbyło się ponad 100 imprez towarzyszących, podczas których głos zabierali najwybitniejsi specjaliści branżowi z kraju i Europy.

Co zaprezentowali wystawcy?

Siemens Mobility po raz pierwszy w Polsce zaprezentował elektryczny zespół trakcyjny Mireo przeznaczony do obsługi tras regionalnych. Dzięki wyjątkowo lekkiej konstrukcji ten trójczłonowy pojazd zużywa około 20-stu% mniej energii w porównaniu do innych pociągów z tego segmentu. Ergonomiczny, ekologiczny, energooszczędny. Wygoda i komfort w standardzie, zwłaszcza w 1 klasie, co w składach regionalnych jest rzadkością. Specjalna powłoka na szybach, zwiększająca przepustowość sygnału radiowego aż do 50%, pozwala pasażerom prowadzić rozmowy telefoniczne bez obaw o ich przerwanie.

Ogromnym zainteresowaniem cieszyła się prezentacja nowoczesnej lokomotywy Vectron w unikatowym malowaniu. Została oficjalnie przekazana firmie Cargounit, a jej okazjonalne malowanie przygotowano z okazji 20-lecia spółki. Pojazd jest dwusetną lokomotywą wyprodukowaną dla wrocławskiego przedsiębiorstwa. Przekazanie miało charakter trójstronny – finalnie wielosystemowy Vectron trafił do DB Cargo.

Pesa prezentując pierwszą polską lokomotywę wodorową z homologacją, umożliwiła zainteresowanym przejazd w kabinie na kilkusetmetrowym odcinku. Bydgoski producent zaprosił na specjalny, historyczny przejazd na Hel wybranych przedstawicieli sektora kolejowego. Wyjątkowy przejazd składem, który ciągnęła napędzana wodorem lokomotywa, odbył się na trasie Gdynia Gł. – Hel – Gdynia Gł. Wodorowy pojazd zdobył uznanie ekspertów branżowych. Komisja konkursu im. inż. Ernesta Malinowskiego przyznała Pesie nagrodę główną. Producent zaprezentował również bezpieczny i komfortowy tramwaj Jazz w ramach obchodów 150-lecia Gdańskich Autobusów i Tramwajów. Podano do informacji publicznej, że Pesa dostarczy 132 trójczłonowe, jednokierunkowe tramwaje dla Jerozolimy. Pojazdy będą przystosowane do łączenia w zespoły o łącznej długości 66 m – w taki sposób, by umożliwić kursowanie w dwóch kierunkach. Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Krzysztofa Zdziarskiego – prezesa spółki, wagony będą bazowały na platformie drugiej generacji platformy Twist.

Pandrol – globalny lider rozwiązań technologicznych dla kolejnictwa, zaprezentował szeroką gamę produktów dla systemów transportu szynowego, takie jak sztywne sieci trakcyjne, systemy mocowań oraz innowacyjne rozwiązania dla zastosowań specjalnych. Producent przedstawił również nowatorską technologię tłumienia hałasu oraz drgań, nieustannie prowadząc badania w tym zakresie, koncentrując się jednocześnie na aspektach ekologicznych.

Newag wspólnie z PKP Intercity zaprezentowali wielosystemową lokomotywę Griffin przystosowaną do poruszania się z prędkością 200 km/h. Może ona realizować zadania pod różnymi systemami napięcia w wielu krajach, m.in. w Niemczech, Austrii czy na Węgrzech. Narodowy przewoźnik zamówił od nowosądeckiego producenta łącznie 15 takich pojazdów.

Dłużej przyjdzie poczekać na pociągi na poduszce magnetycznej. Spółka Nevomo prowadzi próby automatycznego przetaczania wagonów przy pomocy pola elektromagnetycznego. W pierwszym etapie ten rodzaj napędu ma szansę być użytkowany na zakładowych bocznicach.

Stadler w Gdańsku zaprezentował dwa pojazdy. Pierwszy z nich to elektryczny zespół trakcyjny Flirt produkowany dla Kolei Serbskich, które zamówiły ich łącznie 18 szt. Co ciekawe, pociągi powstają w siedleckiej fabryce Stadler Polska. Produkowany dla Sarajewa trójczłonowy tramwaj bazuje na modelu Tango, który producent dostarczał do Ostrawy. Wyróżnia się designem i wysokim poziomem bezpieczeństwa.

CZ Loko przedstawiła lokomotywę manewrową Dualshunter 2000 przeznaczoną dla Mercitalii – spółki z grupy Kolei Włoskich. Pojazd może realizować prace manewrowe na liniach zelektryfikowanych oraz nie posiadających sieci trakcyjnej.

Zakład Robót Komunikacyjnych-DOM z Poznania – spółka należąca do grupy kapitałowej PKP PLK, odebrała profilarkę Plasser Ballast Express z trzema transporterami materiałów sypkich. Maszyna została wyposażona m.in. w pług centralny oraz pługi boczne, dwa zespoły szczotek oraz szczotki obrotowe do czyszczenia przytwierdzeń torów i rozjazdów.

Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe PPMT z Gdańska pokazało wielozadaniowy żuraw kolejowy Multi Tasker KRC 1200. Maszyna zakupiona za ponad 26 mln zł będzie wykorzystywana podczas prac remontowo-utrzymaniowych. Udźwig żurawia to aż 150 ton, a wysięg umożliwia precyzyjne przenoszenie dużych elementów. Spełnia wymogi w zakresie blokowej wymiany rozjazdów kolejowych, może być również wykorzystywany do ratownictwa technicznego.

Spółka PKP Intercity przystąpiła do programu Zielona Kolej prowadzonego przez PGE Energetyka Kolejowa, którego celem jest zastępowanie dotychczasowych źródeł energii wykorzystywanych przez kolej, energią odnawialną pochodzącą z wiatraków i farm fotowoltaicznych. Realizacja założeń programu Zielona Kolei pozwoli zredukować emisje dwutlenku węgla na kolei o 8 mln ton. PKP Intercity to największy klient PGE Energetyki Kolejowej, zużywający rocznie 750 GWh. Przewoźnik planuje, że do 2030 roku 85% zakupionej przez niego energii będzie pochodziła z odnawialnych źródeł.

Alstom i PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały podczas targów TRAKO umowę, która jest istotna dla sprawnego i bezpiecznego prowadzenia ruchu pociągów na terenie całej Polski. Współpraca pozwoli na stałą realizację działań związanych z utrzymaniem prewencyjnym i korekcyjnym systemów sterowania ruchem kolejowym w latach 2024-2027.

Copma Polska zajmująca się produkcją nowoczesnych pojazdów dwudrogowych zaprezentowała dwa pojazdy. Pierwszy to całkowicie nowy projekt – szynowo-drogowa baza pod szlifierkę, która jest przygotowywana dla Tramwajów Śląskich. Drugi to realizacja dla PKP PLK – dwudrogowy pojazd przeznaczony do przeprowadzania inspekcji obiektów inżynieryjnych. 

Austriacka firma System7 prezentowała najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne wykorzystywane w maszynach wysokowydajnych przeznaczonych do prac torowych. Niestety, na targach nie pojawiła się innowacyjna profilarka tłucznia BallastRobot 4.0 umożliwiająca automatyczne wyrównywanie i podsypywanie tłucznia. Swoją premierę ta specjalistyczna maszyna odbyła w pracy podczas realizacji dla Kolei Irlandzkich, które zamówiły pierwszą tego typu maszynę na świecie! Optymalne parametry, wytrzymałość i precyzja wykonywanych prac w połączeniu ze znaczącą redukcją zużycia paliwa powoduje, że System7 rewolucjonizuje ten zdominowany przez Plasser’a segment poprzez konsekwentne inwestycje w badania i rozwój.

Grupa Oltis, wiodący europejski dostawca kompleksowych technologii informatycznych dla interoperacyjnego transportu i logistyki, zaprezentowała wachlarz rozwiązań IT dla kolejnictwa, pozwalające na optymalizację i automatyzację procesów na każdym etapie łańcucha logistycznego.

System zarządzania transportem (TMS) dla transportu kolejowego, w tym Katalog Wagonów LWP, pozwala na optymalizację procesów wewnętrznych poprzez sprawniejsze wykorzystanie zasobów taboru kolejowego oraz zwiększenie wydajności pracy maszynistów.

Wielobranżowa i Projektowa spółka MONAT podczas TRAKO zaprezentowała szerokie portfolio rozwiązań systemów automatyki kolejowej oraz  systemów urządzeń przejazdowych zwiększających poziom bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych.

Lider budownictwa infrastrukturalnego, Budimex, po raz pierwszy w bogatej historii TRAKO został wystawcą. W Gdańsku spółka zaprezentowała uniwersalną podbijarkę Unimat Dynamic, którą odebrała od producenta podczas poprzedniej edycji targów oraz profilarkę tłucznia.

Zespół inżynierów FACRAIL ze Skierniewic zaprezentował nowatorski system mocowania szyn FAC STEEL. Przeznaczony do przytwierdzenia szyn do konstrukcji stalowej, zachowujący ją w wymaganej pozycji, a jednocześnie pozwalający na niezbędny ruch pionowy, poprzeczny i wzdłużny. System składający się z powszechnie stosowanych elementów mocujących, połączony w jedno, został zarekomendowany przez Instytut Kolejnictwa i Urząd Transportu Kolejowego, uzyskując świadectwo dopuszczenia typu. Rozwiązanie z powodzeniem zaimplementowano w punkcie utrzymania taboru Kolei Wielkopolskich w Wągrowcu.

W ramach prezentacji komunikacji szynowej dla miast tramwaje mocno zaznaczyły swój udział w TRAKO. Modertrans Poznań wystawił setny tramwaj Gamma, który trafi do Łodzi. Miasto obchodzi 600-lecie, natomiast gdańska komunikacja publiczna 150-lecie. Z tej okazji przewoźnik wystawił trzy tramwaje: zabytkowy konny, zabytkowy elektryczny oraz najnowszy nabytek, Pesę Jazz. Stadler zaprezentował tramwaj Tango, który będzie jeździł po ulicach Sarajewa. Tramwajową infrastrukturę torową prezentowały m.in. Track Tec i KZN Bieżanów.

Sektor Kolejowy patronem medialnym TRAKO

Wydawnictwo Sektor Kolejowy objęło Patronatem Medialnym jubileuszową, 15. edycję TRAKO. Wydarzenie organizowane w Gdańsku na stałe wpisało się w kalendarz najważniejszych imprez w branży kolejowej. Przyczynia się do rozwoju i promowania kolei – jednego z najbardziej ekologicznych środków transportu oraz innowacyjnych rozwiązań, które zostały opracowane na podstawie wieloletnich doświadczeń. Wydawnictwo Sektor Kolejowy wspomaga rozwój branży kolejowej, promuje innowacyjne rozwiązania, merytorycznie podejmując na swoich łamach problematykę polskiego, europejskiego i światowego kolejnictwa.

Autorzy: Jan Bytnar, Damian Malesza

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz