Jeśli masz problem z poruszaniem się – bez względu na powód – możesz liczyć na bezpłatną pomoc w czasie podróży pociągiem. Ograniczona możliwość poruszania się na skutek niepełnosprawności fizycznej czy umysłowej bądź na skutek wieku nie musi być przeszkodą w korzystaniu z kolei.
Podróże koleją powinny być dostępne dla wszystkich. Jeśli chcesz wybrać się w podróż pociągiem, ale borykasz się z pewnymi trudnościami, możesz liczyć na pomoc.
Osoby o ograniczonej możliwości poruszania się to między innymi osoby, które:
- poruszają się na wózkach,
- mają trudności z chodzeniem,
- są niewidome lub niedowidzące,
- są głuche lub niedosłyszące,
- mają upośledzenie w zakresie komunikacji,
- są niskiego wzrostu.
Do osób o ograniczonej możliwości poruszania się nie zalicza się osób pod wpływem alkoholu lub narkotyków.
Łatwiej i wygodniej
Osoby, które mają widoczną niepełnosprawność ruchową – w tym poruszają się na wózku lub są niewidome – mogą kupić bilet podczas kontroli. Nie zapłacą za to dodatkowej opłaty i nie muszą zgłaszać się wcześniej do obsługi pociągu.
Podróżni z rowerem nie są traktowani jako osoby o ograniczonej możliwości poruszania się. U niektórych przewoźników rowerzyści mogą natomiast kupić bilet podczas kontroli, bez konieczności wcześniejszego zgłoszenia się do obsługi pociągu – warto to sprawdzić przed rozpoczęciem podróży.
Obowiązki przewoźników
Przewoźnicy kolejowi i zarządcy stacji muszą pomóc pasażerom o ograniczonej możliwości poruszania się. Dotyczy to pomocy przy wsiadaniu i wysiadaniu z pociągu, a także przy przemieszczaniu się po terenie dworca.
Jeśli taka pomoc jest potrzebna, należy wcześniej skontaktować się z przewoźnikiem lub zarządcą stacji. Niezbędne informacje na ten temat znajdują się na stronie PKP SA poświęconej dworcom.
O tym, czy i w jakim zakresie dana stacja (perony oraz drogi dojścia do nich) jest dostosowana do obsługi osób z niepełnosprawnością, sprawdzisz na Portalu Pasażera.
Źródło: UTK
Fot. PKP Intercity