Sektorkolejowy » Po ponad 20 latach pociągi wrócą do Głubczyc. PKP PLK podpisały umowę na dokumentację projektową

Po ponad 20 latach pociągi wrócą do Głubczyc. PKP PLK podpisały umowę na dokumentację projektową

pzez Damian

Długo wyczekiwany powrót kolei do Głubczyc staje się faktem. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na opracowanie dokumentacji projektowej dla rewitalizacji linii kolejowych nr 177 i 294 na odcinku Racibórz–Racławice Śląskie. Inwestycja obejmuje 54 kilometry torów, 13 przystanków i stacji, a pociągi pojadą z prędkością do 120 km/h.

To pierwszy i niezwykle ważny krok ku przywróceniu połączeń pasażerskich do jedynego powiatu w województwie opolskim, który do tej pory był pozbawiony dostępu do kolei.

Rewitalizacja infrastruktury – nowoczesność i dostępność

W ramach projektu planowane jest nie tylko odtworzenie torów, ale także modernizacja infrastruktury pasażerskiej. Powstanie 13 nowych lub odbudowanych stacji i przystanków, w tym m.in. w Racławicach Śląskich, Głubczycach, Baborowie, Tłustomostach czy Raciborzu Studziennej. Perony zostaną dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością, wyposażone w ławki, wiaty i energooszczędne oświetlenie. Ich wysokość umożliwi wygodne wsiadanie i wysiadanie z pociągów.

Opracowanie dokumentacji projektowej to kluczowy etap przygotowań do rewitalizacji infrastruktury kolejowej na południu województwa opolskiego i w części województwa śląskiego. Projekt zakłada przywrócenie ruchu pasażerskiego z parametrami umożliwiającymi podróż z prędkością do 120 km/h – mówi Janusz Pasierb, Dyrektor Regionu Śląskiego CRI w Polskich Liniach Kolejowych S.A.

Realna poprawa codziennych dojazdów

Dzięki inwestycji mieszkańcy czterech gmin zyskają codzienny dostęp do transportu kolejowego. Przejazd z Głubczyc do Raciborza potrwa zaledwie 36 minut, a do Opola – około 130 minut. To ogromna zmiana dla lokalnych społeczności, które od lat były zmuszone korzystać jedynie z transportu drogowego.

Przywrócenie linii kolejowej Racibórz–Racławice Śląskie to nie tylko nasz cel, ale sprawa ważna dla samorządów lokalnych całego południa regionu. Cieszymy się, że umowa na dokumentację jest już podpisana, pamiętajmy jednak, że to dopiero pierwszy etap tego projektu. Przed nami etap o wiele trudniejszy – wykonawczy – zaznacza Robert Węgrzyn, członek zarządu województwa opolskiego.

15 mln zł na dokumentację, miliardy na cały program

Wartość opracowania dokumentacji przekracza 15 mln zł. Projekt realizowany jest w ramach Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej+, którego celem jest przeciwdziałanie wykluczeniu transportowemu i zwiększanie dostępności do kolei. Cały program opiewa na kwotę 13 mld zł, z czego 11,2 mld pochodzi z budżetu państwa, a pozostałe środki dokładają samorządy.

To kolejny krok w stronę odbudowy lokalnych połączeń kolejowych i przywracania roli kolei jako fundamentu zrównoważonego transportu publicznego w Polsce.

Zobacz również:

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz