Sektorkolejowy » Pierwszy pojazd PESA 655-5 dostarczony do Rumunii

Pierwszy pojazd PESA 655-5 dostarczony do Rumunii

pzez Damian

Największy polski producent taboru kolejowego dostarczył pierwszy z 91 zamówionych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) dla Kolei Rumuńskich. Pojazd PESA 655-5 został zaprezentowany podczas konferencji kolejowej w mieście Oradea. Wkrótce rozpoczną się testy homologacyjne na torze doświadczalnym w Făurei.

Współpraca PESY z rumuńską Agencją Reformy Kolei (ARF) obejmuje dostawy dwóch typów pojazdów wraz z kompleksowym utrzymaniem przez 15 lat. Pierwszy kontrakt, podpisany w grudniu 2023 r., przewiduje dostawę 20 EZT-ów klasy Inter-Regio (REIR) z opcją na dodatkowe 9 sztuk, którą potwierdzono w kwietniu 2025 r. Kolejne trzy umowy ze stycznia 2024 r. dotyczą zamówienia 62 pojazdów dla kolei regionalnych (RE-R), które trafią do trzech kluczowych węzłów komunikacyjnych: Bukaresztu, Klużu i Suczawy.

Te pojazdy to zupełnie inna jakość, komfort i bezpieczeństwo podróży. Jestem przekonany, że dziś rozpoczynamy długoterminową współpracę z PESĄ, a także szerzej to dobry znak dla współpracy Polski i Rumunii na arenie europejskiej – podkreślił podczas prezentacji Mihai Barbu, prezes ARF.

Nowoczesna technologia na rumuńskich torach

Zaprezentowany pojazd PESA 655-5 to trójczłonowy EZT zaprojektowany specjalnie dla rumuńskich przewozów regionalnych. Jednostka może pomieścić 238 pasażerów na miejscach siedzących oraz dodatkowych 227 osób na miejscach stojących, osiągając prędkość maksymalną 160 km/h. Pojazd wyróżnia się nowoczesną konstrukcją skorupową, która łączy lekkość z wysoką wytrzymałością, zapewniając bezpieczeństwo podróżnym.

Każdy z trzech członów pojazdu został oparty na niezależnych wózkach – rozwiązanie to sprawdziło się już w jednostkach dostarczonych czeskiemu przewoźnikowi RegioJet. Konstrukcja i ramy wózków są spawane laserowo na zrobotyzowanych stanowiskach produkcyjnych, co gwarantuje bardzo wysoką jakość wykonania i powtarzalność elementów. System zasilania przystosowano do rumuńskiej sieci trakcyjnej AC 25 kV, a zastosowanie półprzewodników IGBT oraz optymalizacja masy pozwoliły znacząco zreduować zużycie energii.

Kompleksowe podejście do obsługi kontraktu

PESA nie ogranicza się jedynie do dostawy pojazdów. Firma uruchomiła biuro w Bukareszcie, które będzie odpowiedzialne za koordynację realizacji kontraktu oraz utworzenie centrów serwisowych w trzech miastach: Bukareszcie, Klużu i Suczawie.

Do tej pory PESA była znana w Rumunii jako producent tramwajów. Teraz czynimy kolejny krok, rozpoczynając dostawy pojazdów pasażerskich. Prowadzimy już rozmowy z lokalnymi partnerami, którzy będą z nami współpracować przy uruchomieniu centrów serwisowych – wyjaśniła Hanna Wiśniewska Sibru, szefowa rumuńskiego biura PESA.

Mariana Ioniță, podsekretarz stanu w rumuńskim Ministerstwie Transportu, doceniła terminowość polskiego producenta:

Biorąc pod uwagę opóźnienia w dostawach taboru innych producentów, doceniamy to, że PESA dostarczyła pierwszy pojazd nawet przed zakładanym terminem.

Wieloletnia obecność PESY na rynku rumuńskim

Obecność PESY na rynku rumuńskim nie jest nowością – w latach 2012-2023 firma dostarczyła łącznie 37 tramwajów, które kursują w miastach Kluż, Jassy i Krajowa. Nowy kontrakt na pojazdy kolejowe stanowi naturalny kolejny krok w rozwoju współpracy między polskim producentem a rumuńskimi przewoźnikami. W kontekście strategii rozwoju PESA 2030+ eksport stanowi już ponad połowę produkcji firmy, a w minionym roku zrealizowano dostawy między innymi dla Tallina, czeskich przewoźników CD i RegioJet oraz kolei w Ghanie.

Po zakończonej prezentacji w Oradei pojazd PESA 655-5 został przetransportowany na tor doświadczalny w Făurei, gdzie rozpoczną się kluczowe dla całego projektu testy homologacyjne. Ich pomyślne zakończenie otworzy drogę do seryjnych dostaw pozostałych 90 jednostek, które w najbliższych latach znacząco unowocześnią tabor rumuńskich kolei regionalnych.

Autor: Damian Malesza
Fot. PESA

Zobacz również:

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz