Sektorkolejowy » Niemiecka kolej potrzebuje 150 mld euro na modernizację infrastruktury

Niemiecka kolej potrzebuje 150 mld euro na modernizację infrastruktury

pzez DamianM

Koleje Niemieckie (Deutsche Bahn – DB) przypominają o pomyśle, który ma umożliwić gruntowną modernizację tamtejszej sieci kolejowej. Według szacunków spółki, kompleksowa odnowa systemu liczącego 34 tys. km torów, będzie wymagała nakładów rzędu 150 mld euro w ciągu najbliższej dekady.

Werner Gatzer, przewodniczący Rady Nadzorczej DB, w rozmowie z tygodnikiem „Focus” przedstawił diagnozę obecnej sytuacji. „Infrastruktura jest przestarzała, przeciążona i podatna na awarie. Deutsche Bahn ma problemy i musi je naprawić” – wskazał Gatzer. Stan techniczny niemieckiej sieci kolejowej negatywnie wpływa zarówno na przewozy towarowe, jak i pasażerskie.

Propozycja utworzenia specjalnego funduszu inwestycyjnego pojawiła się już na początku ub. r., gdy koncepcję przedstawił federalny minister transportu Volker Wissing. Zakładała ona współfinansowanie zadań modernizacyjnych także przez inwestorów prywatnych, jednak szczegółowe rozwiązania wciąż pozostają w fazie projektowania.

Według Gatzera dług, jaki rząd federalny Niemiec musiałby zaciągnąć powołanie nowego funduszu, jest możliwa do udźwignięcia ze względu na malejący wskaźnik zadłużenia kraju. Przewodniczący Rady Nadzorczej podkreślił również konieczność usprawnienia całego procesu inwestycyjnego, aby środki mogły być wydatkowane sprawniej i efektywniej.

Branżowe stowarzyszenia kolejowe popierają koncepcję utworzenia nowego funduszu, argumentując, że długoterminowe rozwiązanie finansowe jest niezbędne dla stabilizacji sektora kolejowego. Pozwoliłoby to przedsiębiorstwom na rozwój potencjału wykonawczego i optymalizację kosztów realizacji inwestycji infrastrukturalnych.

Autor: Damian Malesza
Fot. Jan Bytnar – zdjęcie poglądowe

Zobacz również:

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz