Sektorkolejowy » DB: 1,5 mld euro inwestycji w wycofanie diesla do 2027 r.

DB: 1,5 mld euro inwestycji w wycofanie diesla do 2027 r.

pzez Damian

DB już w 2022 roku dopuściła do tankowania przyjaznym dla klimatu biopaliwem HVO około 1000 pojazdów. Spółka zależna DB Cargo, zajmująca się przewozami towarowymi, zatwierdziła już całą flotę 800 pojazdów do tankowania biopaliwem. W ciągu następnych pięciu lat pozostałe 2 000 pojazdów z silnikiem diesla w istniejącej flocie DB pójdzie za tym przykładem. Dzięki pierwszemu wycofaniu oleju napędowego DB zaoszczędzi do 2025 r. co najmniej 50 000 ton CO₂.

Wycofanie oleju napędowego jest ważną dźwignią dla DB, aby osiągnąć neutralność klimatyczną w 2040 roku, otwierając się na wszystkie technologie. W przypadku istniejących pojazdów z silnikiem Diesla, DB stawia przede wszystkim na paliwa alternatywne, takie jak biopaliwo HVO, produkowane z pozostałości biologicznych i materiałów odpadowych. Biopaliwo powoduje o 90 procent mniejszą emisję CO₂ niż olej napędowy, a do jego produkcji nie są wykorzystywane dodatkowe obszary uprawne, co stanowi konkurencję dla produkcji żywności i pasz dla zwierząt. W przypadku nowych pojazdów DB stawia na nowe formy napędu – takie jak technologia wodorowa i akumulatorowa. Działania te uzupełniają klasyczną elektryfikację poprzez linie napowietrzne i trakcję elektryczną.

Richard Lutz, Prezes Zarządu DB: „Decyzja o wycofaniu diesli jest w DB sprawą przesądzoną. Do 2027 roku zainwestujemy łącznie około 1,5 mld euro w rozbudowę nowych systemów napędowych i paliw, a tym samym krok po kroku zbliżamy się do kolei neutralnej dla klimatu.”

W ramach projektu H2goesRail Grupa rozwija wraz z Siemensem mobilną stację napełniania wodorem, a także pociąg wodorowy Mireo Plus H. W Rhein-Main-Verkehrsverbund (RMV) Grupa obsługuje największą na świecie flotę wodorową od grudnia 2022 r. i odpowiada za konserwację i serwisowanie pociągów w swoim zakładzie we Frankfurcie-Griesheim.

W ubiegłym roku pierwszy pociąg akumulatorowy Alstom został z powodzeniem przetestowany w ruchu pasażerskim, a także zdobyto doświadczenie w zakresie eksploatacji i konserwacji. Przy zastosowaniu pociągów akumulatorowych, zamiast ciągłej elektryfikacji każdego kilometra torów w nowej technologii, konieczna jest jedynie elektryfikacja krótkich odcinków torów lub poszczególnych stacji. W Szlezwiku-Holsztynie ta technologia przyszłości zostanie zastosowana po raz pierwszy od końca 2023 roku i będzie służyć jako wzór do naśladowania w całym kraju.

Autor: Karel Novak
Źródło: Railmarket
Fot. DB

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz