PKP Intercity podjęło decyzję o rozstrzygnięciu przetargu na zakup 35 nowych hybrydowych zespołów trakcyjnych (HZT). Za dostawę pojazdów odpowiadać będzie Newag S.A., który jako jedyny podmiot złożył ofertę w postępowaniu. To pierwsze takie pojazdy w taborze przewoźnika.
Dzisiaj (22.05) zostało rozstrzygnięte postępowanie na dostawę 35 nowych hybrydowych zespołów trakcyjnych (HZT). Realizacją tego zamówienia zajmie się spółka Newag S.A., która przedstawiła ofertę opiewającą na kwotę 3 364 819 857,00 zł brutto. PKP Intercity na ten projekt przeznaczyło budżet wysokości 3 367 324 506,00 zł brutto.
Zgodnie z nowym kierunkiem rozwoju PKP Intercity chcemy powiększać nasz tabor pod kątem jak największej liczby pojazdów zespolonych. Na ten moment spółka posiada blisko 90 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Rozstrzygnięty dzisiaj przetarg na dostawę 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych pozwoli nam zapewnić nie tylko komfort pasażerom lecz także zoptymalizować koszty operacyjne w spółce. To pierwsze takie pojazdy w PKP Intercity – mówi Janusz Malinowski, prezes zarządu PKP Intercity.
Nowe hybrydowe zespoły trakcyjne zapewnią miejsce dla 178 osób (154 miejsca w drugiej klasie i 20 w pierwszej). Pojazdy będą wyposażone w 4 miejsca dla osób z niepełnosprawnościami oraz ich opiekunów. W pojazdach znajdzie się 8 stojaków na rowery. Ponadto pasażerowie będą mogli skorzystać z oferty gastronomicznej dostępnej z maszyn vendingowych.
Sprawne rozstrzygnięcie tego zamówienia z pewnością pozwoli na podniesienie standardu oferty PKP Intercity oraz poprawę efektywności eksploatowanego taboru, szczególnie w kontekście obsługi linii niezelektryfikowanych. Niemniej projekt nie został odpowiednio przygotowany pod kątem utrzymania. Prowadzimy rozmowy z producentem oraz szukamy własnych rozwiązań, by zapewnić stosowne zaplecze dla tych pojazdów – dodaje Adam Wawrzyniak, członek zarządu PKP Intercity
Pojazdy będą jeździły w relacjach krajowych w kategorii InterCity co pozwoli skrócić czas podróży dla pociągów obecnie obsługiwanych przez lokomotywy elektryczne oraz spalinowe. Będą one wyposażone w system bezpieczeństwa ETCS oraz silniki spalinowe spełniające najnowsze normy emisji spalin.
Pierwsze dwie jednostki zostaną przekazane do PKP Intercity po 30 miesiącach od popisania umowy z producentem. Zgodnie z zamówieniem wykonawca gwarantuje utrzymanie pojazdów przez 10 lat użytkowania, które będzie świadczone przy udziale pracowników przewoźnika.
Źródło: PKP Intercity
Fot. Newag