Od wypadku kolejowego w najdłuższym tunelu kolejowym na świecie, minęły trzy miesiące. Kilka dni temu szwajcarski przewoźnik kolejowy SBB poinformował, że zniszczenia w tunelu są tak duże, że ich usunięcie i przywrócenie pełnej przepustowości w ruchu pasażerskim oraz towarowym potrwa blisko rok – do września przyszłego roku.
Wypadek w tunelu Gotarda
10 sierpnia br. w tunelu bazowym pod przełęczą św. Gotarda Alpach Szwajcarskich wykoleił się pociąg towarowy, powodując poważne uszkodzenia infrastruktury na długości około 7 km. Przyczyną wypadku miało być pęknięte koło jednego z wagonów.
Nikt nie odniósł obrażeń w wyniku zdarzenia, jednak zniszczenia okazały się bardziej poważne niż uważano wkrótce po wypadku, kiedy planowano, że kompleksowa naprawa zakończy się z początkiem przyszłego roku.
30-wagonowy pociąg towarowy wykoleił się w pobliżu wielofunkcyjnego obiektu w Faido w kantonie Ticino, w odległości 15 km od wjazdu do tunelu od południa. 16 wagonów wypadło z szyn, a część z nich wylądowała na portalu oddzielającym dwie rury tunelu. Pechowy skład przewoził znaczną ilość wina, które częściowo zalało tory.
Utrudnienia w ruchu kolejowym w Alpach Szwajcarskich
Od czasu wykolejenia jedna nitka tunelu zamknięta, a zdecydowana większość pociągów pasażerskich jest kierowana na objazdy panoramiczną trasą z lat 80. XIX w. Jakkolwiek klienci kolei mogą dzięki temu podziwiać przepiękne alpejskie widoki, to czas ich podróży wydłużył się o godzinę.
Od 29 września nieznaczna część pociągów pasażerskich może korzystać z drugiej tuby, która nie uległa zniszczeniom, jednak tylko w weekendy, kiedy nie jest prowadzony ruch towarowy. Prawdopodobnie wraz wprowadzeniem nowego rozkładu jazdy od 10 grudnia liczba pociągów weekendowych przejeżdżająca pod górami zostanie zwiększona. Planuje się, że składy towarowe będą jeździć od poniedziałku do czwartku, a pasażerskie od piątku do niedzieli.
SBB podaje, że nowa oferta usług będzie obowiązywać do Wielkanocy 2024 r. W pierwszym kwartale 2024 r. przewoźnik poinformuje, jakie ma plany obsługi podróżnych w kolejnych miesiącach, kiedy w kalendarzu pojawia się kilka świąt, długich weekendów oraz wakacje.
Jakie prace naprawcze trzeba wykonać w tunelu?
W ramach prac naprawczych trzeba m.in. całkowicie wymienić 7 km toru, tj. dwa 7-kilometrowe odcinki szyn, ponad 20 tys. podkładów kolejowych oraz całą podbudowę betonową. Przebudowy wymagają także zwrotnice, hermetyczne drzwi oddzielające zasadniczą część tunelu od części przeznaczonej do obsługi obiektu na wypadek awarii, system sygnalizacji i pozostałe systemy funkcjonujące w tunelu.
Szwajcarskie Koleje Federalne (SBB) szacują, że działania te będą kosztować od 100 do 130 mln CHF, czyli od około 110 do 144 mln USD.
Jak twierdzi SBB, codziennie w tunelu na trzy zmiany pracuje nawet 80 osób z SBB oraz innych firm, które zajmują się naprawami. W ciągu tygodnia naprawiają około 300 m uszkodzonego toru.
Najdłuższy na świecie tunel kolejowy
Szwajcarski tunel bazowy pod Przełęczą św. Gotarda to obecnie najdłuższy i najgłębiej posadowiony tunel kolejowy na świecie. Został otwarty dla ruchu pasażerskiego i towarowego w 2016 r. po 17 latach budowy. Składa się z dwóch jednotorowych tuneli, każdy o długości 57,1 km. Spina Erstfeld w kantonie Uri z Bodio w kantonie Ticino. Przejazd tą trasą pozwala skrócić czas podróży o godzinę w porównaniu do przejazdu trasą panoramiczną.
Przepustowość połączenia wynosi do 260 pociągów towarowych i 65 pociągów pasażerskich dziennie, kursujących z prędkością do 250 km/godz.
Autor: Agata Sumara
Fot. swissinfo.ch