Tramwaje Szczecińskie zawarły kontrakt z poznańskim producentem taboru tramwajowego – firmą Modertrans na dostawę nowoczesnych tramwajów dwukierunkowych. Umowa obejmuje zakup 4 pojazdów z opcją rozszerzenia zamówienia o dodatkowe 8 jednostek.
Trójczłonowe przegubowe tramwaje Moderus Gamma po face liftingu o długości niemal 32 m są w pełni niskopodłogowe i mogą zabrać na pokład 240 pasażerów, oferując 46 miejsc siedzących i 194 stojące. Zastosowany układ jezdny składa się z czterech skrętnych wózków napędowych, co przyczyni się do zmniejszenia zużycia infrastruktury torowej oraz redukcji emisji hałasu podczas eksploatacji. Pojazdy wyposażono w energoelektroniczny napęd falownikowy z silnikami prądu zmiennego, minimalizujący emisję zanieczyszczeń w postaci grafitu i miedzi.
Szereg nowoczesnych rozwiązań technicznych obejmuje m.in. system awaryjnego zasilania, umożliwiający np. samodzielne opuszczenie skrzyżowania w przypadku zaniku napięcia trakcyjnego. Tramwaje będą wyposażone w monitoring oraz system bezpiecznego zamykania drzwi, bazujący na fotokomórkach i czujnikach nacisku.
Podstawowy zakres zamówienia – o wartości 63,7 mln zł brutto zakłada dostawę czterech tramwajów wraz z wyposażeniem technicznym i specjalistycznym pojazdem technicznym do maja 2026 r. Szczeciński przewoźnik ubiega się o dofinansowanie zakupu w wysokości 33 mln zł z programu FEnIKS (Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027).
Skorzystanie przez Tramwaje Szczecińskie z tzw. prawa opcji na zakup dodatkowych 8 pojazdów jest zależne od pozyskania środków z Krajowego Planu Odbudowy (KPO).
Dwukierunkowe tramwaje mają szczególne znaczenie dla efektywności komunikacji miejskiej, podczas gdy realizowane są prace modernizacyjne. Szczecin posiadający obecnie 6 takich pojazdów wykorzystuje je podczas remontów torowisk, czego przykładem jest obsługa linii nr 4 między Placem Szyrockiego a Placem Żołnierza Polskiego.
Obecnie przewoźnik ze Szczecina dysponuje flotą 200 tramwajów liniowych, z czego 38 egzemplarzy to pojazdy nisko- lub częściowo niskopodłogowe. Finalizacja kontraktu z Modertransem znacząco zwiększy udział nowoczesnego taboru w codziennej eksploatacji.
Autor: Damian Malesza
Sprawdź także:
- Modertrans dostarczy nowe tramwaje Gamma dla Szczecina
- Czy Szczecin doczeka się nowych tramwajów? W przetargu zgłosił się tylko producent z Poznania