Komfortowa, dostępna i bezpieczna – taka ma być podróż koleją z Tarnowa przez Muszynę do Krynicy-Zdroju. Trwająca modernizacja linii kolejowych nr 96 i 105 wkracza w kluczową fazę. Już w połowie czerwca pasażerowie skorzystają z kolejnych odnowionych peronów. Inwestycje warte ponad 190 mln zł mają na celu nie tylko podniesienie standardu podróży, lecz także poprawę przepustowości i płynności ruchu.
Na trasie Tarnów – Leluchów (tzw. „kryniczanka”) oraz Muszyna – Krynica-Zdrój realizowane są prace obejmujące przebudowę peronów, remonty torów, przejazdów kolejowo-drogowych, sieci trakcyjnej, a także liczne roboty inżynieryjne. Modernizacje prowadzone są zarówno w ramach Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021–2025 (73 mln zł), jak i w ramach środków własnych PKP PLK oraz Krajowego Programu Kolejowego (118 mln zł).
Zmodernizowane perony funkcjonują już w Tuchowie, Andrzejówce i Starym Sączu. W połowie czerwca dołączą do nich kolejne stacje i przystanki: Barcice, Rytro, Młodów, Łomnica-Zdrój, Wierchomla Wielka, Zubrzyk, Żegiestów-Zdrój, Milik, Muszyna i Muszyna-Zdrój. To łącznie 13 lokalizacji, w których pasażerowie – w tym osoby z ograniczeniami mobilności – zyskają nowoczesną infrastrukturę peronową.
Na odcinku Stary Sącz – granica państwa postępują również prace związane z remontem torów, sieci trakcyjnej oraz 60 obiektów inżynieryjnych i 23 przejazdów. Na ukończeniu są roboty na moście kolejowym nad rzeką Poprad w Muszynie.
Finał inwestycji zaplanowano na IV kwartał br. Efektem będzie zwiększenie prędkości pociągów do 120 km/h, co pozwoli na szybsze i sprawniejsze podróże w kierunku górskich uzdrowisk. Wprowadzenie toru bezstykowego zapewni dodatkowo większy komfort jazdy i redukcję hałasu.
Na czas prac obowiązują zmiany w organizacji ruchu – w wybranych lokalizacjach funkcjonuje komunikacja zastępcza. Powrót pełnej siatki połączeń kolejowych na trasie Tarnów – Leluchów zaplanowano od 12 czerwca 2025 r.
Zobacz również: