11 min – tyle czasu zajmuje podróż ze stacji Kraków Bieżanów do stacji Kraków Główny. Jakkolwiek w ostatnim czasie stacja była czynna, to nie działała w pełni, ponieważ przy peronie nr 1 trwały prace prowadzone w ramach modernizacji linii kolejowej E30.
![Kraków Bieżanów – ważna stacja w Krakowie w całości dostępna dla podróżnych](https://www.sektorkolejowy.pl/wp-content/uploads/2023/03/Krakow-Biezanow-–-wazna-stacja-w-Krakowie-w-calosci-dostepna-dla-podroznych-1024x576.jpg)
Stacja kolejowa Kraków Bieżanów: Fot. PKP PLK S.A.
Stacja Bieżanów znajduje się w odległości około 9 km od Krakowa Głównego, jednak przejazd samochodem tej trasy w godzinach szczytu może zająć nawet kilkadziesiąt minut. Dlatego udostępnienie lepszego połączenia kolejowego, w ramach którego podróż trwa tylko 11 min, staje się realną alternatywą dla mieszkańców tej części miasta.
![Kraków Bieżanów – ważna stacja w Krakowie w całości dostępna dla podróżnych](https://www.sektorkolejowy.pl/wp-content/uploads/2023/03/Krakow-Biezanow-–-wazna-stacja-w-Krakowie-w-calosci-dostepna-dla-podroznych2-1024x576.jpg)
Stacja kolejowa Kraków Bieżanów: Fot. PKP PLK S.A.
Przy okazji modernizacji nie wykorzystano jednak niewielkiego zabytkowego budynku dworca powstałego pod koniec XIX w. Ten popada w ruinę, jest od lat zaniedbany – sądząc po stanie, w jakim znajduje się ta nieruchomość PKP, stał się obiektem, którym interesują się wyłącznie wandale.
![Kraków Bieżanów – ważna stacja w Krakowie w całości dostępna dla podróżnych](https://www.sektorkolejowy.pl/wp-content/uploads/2023/03/Krakow-Biezanow-–-wazna-stacja-w-Krakowie-w-calosci-dostepna-dla-podroznych3-1024x767.png)
Zabytkowy budynek stacji Kraków Bieżanów. Fot. Karol Placha Hetman/www.polot.net
Modernizacja linii kolejowej E30 – odcinek Kraków Główny Towarowy–Rudzice
Modernizacja stacji Bieżanów wpisuje się w duży, kosztowny projekt realizowany przez PKP PLK, warto około 1,2 mld zł. Obejmuje 20-kilometrowy linii kolejowej E30, w ramach którego przewidziano dobudowanie torów na linii aglomeracyjnej relacji Kraków Główny Towarowy–Rudzice. Kiedy prace zostaną zakończone, pociągi będą mogły jechać po zmodernizowanych torach z prędkością do 160 km/godz., przy czym w centrum Krakowa prędkość wyniesie max. 100 km/godz.
Umowa na realizację projektu pn. „Prace na linii kolejowej E 30 na odcinku Kraków Główny Towarowy–Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej” realizuje konsorcjum Grupy Strabag i Krakowskich Zakładów Automatyki SA. na podstawie umowy z kwietnia 2017 r. Zgodnie z założeniami prace miały potrwać do kwietnia 2021 r., jednak terminy ich zakończenia kilkakrotnie zmieniano. Aktualnie mówi się, że finał robót będzie mieć miejsce w połowie tego roku.
Przedmiotem robót, które zlecono pierwotnie, były m.in. takie działania, jak: dobudowa dwóch torów między Dworcem Towarowym a Krakowem Płaszowem oraz dodatkowego toru do Bieżanowa; budowa dwóch przystanków kolejowych (Kraków Grzegórzki – ul. Grzegórzecka/Dietla, Złocień – ul. Złocieniowa); budowa dwóch mostów kolejowych nad Wisłą (jeden o długości 234 m, drugi – 227 m) – już oddanych do użytku; przebudowa czterech stacji kolejowych (Kraków Główny Towarowy, Kraków Główny Osobowy, Kraków Płaszów, Kraków Bieżanów); przebudowa czterech przystanków kolejowych (Kraków Łobzów, Kraków Prokocim, Kokotów, Węgrzce Wielkie), budowa lub przebudowa w sumie 55 obiektów inżynieryjnych (mosty, wiadukty, przepusty, przejścia pod torami, estakady, kładki dla pieszych). Dodatkowo w ramach tego samego projektu uwzględniono m.in. budowę trzeciego mostu nad Wisłą (jego budowa ma się zakończyć w połowie br.) wraz z traktem pieszo-rowerowym. Wykonawca jest też odpowiedzialny za wymianę sieci trakcyjnej, rozjazdów i urządzeń sterowania ruchem kolejowym na odcinku blisko 20 km.
W efekcie realizacji tego przedsięwzięcia jazda pociągów na trasach międzynarodowych, dalekobieżnych, regionalnych i aglomeracyjnych ma być usprawniona, a ruch dalekobieżny oddzielony od aglomeracyjnego.
Autor: Agata Sumara
1 komentarzy
Mam foto z roku 1867 budynku stacyjnego stacji Bierzanów (taka pisownia) wybudowanego przez Wschodnią Kolej Państwową