Sektorkolejowy » Kraków Bieżanów – ważna stacja w Krakowie w całości dostępna dla podróżnych

Kraków Bieżanów – ważna stacja w Krakowie w całości dostępna dla podróżnych

pzez Adrian

11 min – tyle czasu zajmuje podróż ze stacji Kraków Bieżanów do stacji Kraków Główny. Jakkolwiek w ostatnim czasie stacja była czynna, to nie działała w pełni, ponieważ przy peronie nr 1 trwały prace prowadzone w ramach modernizacji linii kolejowej E30.

Stacja Bieżanów znajduje się w odległości około 9 km od Krakowa Głównego, jednak przejazd samochodem tej trasy w godzinach szczytu może zająć nawet kilkadziesiąt minut. Dlatego udostępnienie lepszego połączenia kolejowego, w ramach którego podróż trwa tylko 11 min, staje się realną alternatywą dla mieszkańców tej części miasta.

Przy okazji modernizacji nie wykorzystano jednak niewielkiego zabytkowego budynku dworca powstałego pod koniec XIX w. Ten popada w ruinę, jest od lat zaniedbany – sądząc po stanie, w jakim znajduje się ta nieruchomość PKP, stał się obiektem, którym interesują się wyłącznie wandale.

Modernizacja linii kolejowej E30 – odcinek Kraków Główny Towarowy–Rudzice

Modernizacja stacji Bieżanów wpisuje się w duży, kosztowny projekt realizowany przez PKP PLK, warto około 1,2 mld zł. Obejmuje 20-kilometrowy linii kolejowej E30, w ramach którego przewidziano dobudowanie torów na linii aglomeracyjnej relacji Kraków Główny Towarowy–Rudzice. Kiedy prace zostaną zakończone, pociągi będą mogły jechać po zmodernizowanych torach z prędkością do 160 km/godz., przy czym w centrum Krakowa prędkość wyniesie max. 100 km/godz.

Umowa na realizację projektu pn. „Prace na linii kolejowej E 30 na odcinku Kraków Główny Towarowy–Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej” realizuje konsorcjum Grupy Strabag i Krakowskich Zakładów Automatyki SA. na podstawie umowy z kwietnia 2017 r. Zgodnie z założeniami prace miały potrwać do kwietnia 2021 r., jednak terminy ich zakończenia kilkakrotnie zmieniano. Aktualnie mówi się, że finał robót będzie mieć miejsce w połowie tego roku.

Przedmiotem robót, które zlecono pierwotnie, były m.in. takie działania, jak: dobudowa dwóch torów między Dworcem Towarowym a Krakowem Płaszowem oraz dodatkowego toru do Bieżanowa; budowa dwóch przystanków kolejowych (Kraków Grzegórzki – ul. Grzegórzecka/Dietla, Złocień – ul. Złocieniowa); budowa dwóch mostów kolejowych nad Wisłą (jeden o długości 234 m, drugi – 227 m) – już oddanych do użytku; przebudowa czterech stacji kolejowych (Kraków Główny Towarowy, Kraków Główny Osobowy, Kraków Płaszów, Kraków Bieżanów); przebudowa czterech przystanków kolejowych (Kraków Łobzów, Kraków Prokocim, Kokotów, Węgrzce Wielkie), budowa lub przebudowa w sumie 55 obiektów inżynieryjnych (mosty, wiadukty, przepusty, przejścia pod torami, estakady, kładki dla pieszych). Dodatkowo w ramach tego samego projektu uwzględniono m.in. budowę trzeciego mostu nad Wisłą (jego budowa ma się zakończyć w połowie br.) wraz z traktem pieszo-rowerowym. Wykonawca jest też odpowiedzialny za wymianę sieci trakcyjnej, rozjazdów i urządzeń sterowania ruchem kolejowym na odcinku blisko 20 km.

W efekcie realizacji tego przedsięwzięcia jazda pociągów na trasach międzynarodowych, dalekobieżnych, regionalnych i aglomeracyjnych ma być usprawniona, a ruch dalekobieżny oddzielony od aglomeracyjnego.

Autor: Agata Sumara

Może Ci się spodobać

1 komentarzy

Leszek 13 marca 2023 - 16:58

Mam foto z roku 1867 budynku stacyjnego stacji Bierzanów (taka pisownia) wybudowanego przez Wschodnią Kolej Państwową

Odpowiedz

Zostaw komentarz