Rozpoczęto opracowanie studium wykonalności dla modernizacji linii kolejowej Lublin – Dorohusk do granicy z Ukrainą. Dokument przygotowuje firma IDOM, a zakończenie prac planowane jest na 2026 rok. Wartość zadania przekracza 10 mln zł netto i jest finansowana z unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
Projekt stanowi istotną część szerszej inicjatywy „Korytarze Solidarnościowe EU-UA”, której celem jest poprawa przepustowości, interoperacyjności i wydajności kolejowych przejść granicznych między Unią Europejską a Ukrainą. Studium obejmie analizę możliwości skrócenia czasu przejazdów pociągów, zwiększenia przepustowości linii oraz usprawnienia procesów granicznych w Dorohusku i Jagodzinie.
Odbudowa Ukrainy i integracja jej gospodarki z Unią Europejską nie będą możliwe bez rozwoju infrastruktury. Dzięki studium wykonalności zidentyfikujemy i wyeliminujemy wąskie gardła, które dziś blokują transport. To realny przejaw naszej solidarności z Ukrainą – podkreśla minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Z kolei Piotr Wyborski, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., zaznacza:
Skrócenie czasu przejazdu i poprawa przepustowości na odcinku Lublin – Dorohusk to milowy krok w modernizacji transportu między UE a Ukrainą.
Studium uwzględni analizy społeczno-ekonomiczne, rynkowe i techniczne, a także opracowanie wariantów inwestycyjnych oraz koncepcji zarządzania ruchem i logistyką na przejściach granicznych. Planowane jest usprawnienie wszystkich procedur kontrolnych: tożsamości, fitosanitarnych, weterynaryjnych, celnych i technicznych.
Sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, Jan Szyszko, podkreśla, że projekt ma kluczowe znaczenie dla wymiany handlowej i dostępności ukraińskiego rynku dla polskich firm.
To ważny kamień milowy w realizacji europejskiej inicjatywy Korytarzy Solidarnościowych – mówi.
Zgodnie z założeniami, dokumentacja przygotowana przez IDOM posłuży do opracowania przetargów na realizację kolejnych etapów inwestycji. Projekt ma także uwzględniać potrzeby strony ukraińskiej i możliwość zwiększenia przepustowości infrastruktury po obu stronach granicy.
Fot. PKP PLK
Zobacz również: