Konsorcjum Budimeksu i Gülermak zawarło umowę z PKP PLK na kompleksowe wykonanie robót budowlanych na linii kolejowej nr 104 na odcinku D Limanowa – bocznica Klęczany. Projekt wart 1,93 mld zł netto ma zostać zrealizowany w ciągu 31 miesięcy.
Budimex jest liderem konsorcjum z udziałem 50 proc., a jego skład uzupełniają Gülermak Air Sanayi Inşaat ve Taahhüt (udział 25 proc.) oraz Gülermak (udział 25 proc.). Projekt dotyczy bezpośrednio modernizacji linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz. Odcinek między Limanową a bocznicą Klęczany to najdłuższy i najdroższy odcinek modernizacji linii 104, istotnej dla połączenia planowanej linii kolejowej Podłęże-Piekiełko z Zakopanem i Nowym Sączem. Prace ruszają wraz momentem podpisania umowy.
W przypadku LK nr 104 na odcinku D Limanowa – bocznica Klęczany mamy do czynienia ze zdecydowanie najdłuższym odcinkiem i wielkoskalowym projektem. Biorąc pod uwagę jego wartość, to niewątpliwie, obok Warszawy Zachodniej, jeden z najważniejszych projektów kolejowych ostatnich lat. Fakt, że bierzemy czynny udział w realizacji obu kluczowych projektów to potwierdzenie naszego know-how i biegłości w prowadzeniu nawet bardzo złożonych i pełnych wyzwań inwestycji kolejowych – mówi Artur Popko, Prezes Budimex SA.
Realizowany przez konsorcjum odcinek jest szczególnie trudny ze względu na budowę tuneli (2 tunele o łącznej długości 7,5 kilometra) i dużej liczby obiektów mostowych i wiaduktów (22 obiekty).
To kolejny historyczny kontrakt, który dodajemy do naszego portfolio. To także ogromne wyzwanie. Do zbudowania mamy dwa tunele w niezwykle wymagających warunkach geologicznych „fliszu karpackiego”, w bardzo krótkim terminie. Jesteśmy ekspertami od trudnych wyzwań, ponieważ od lat realizujemy najbardziej skomplikowane projekty w Polsce i zagranicą. Nasz zespół to wysoko wykwalifikowani profesjonaliści, którzy zbudowali setki kilometrów infrastruktury podziemnej na całym świecie. Jestem przekonany, że nasze doświadczenie i zaangażowanie pozwolą nam sprostać tym wyzwaniom i osiągnąć sukces – mówi Bülent Özdemir, Prezes Gülermak, Region Zachód.
Budimex jako generalny wykonawca wielu projektów kolejowych, aktywnie kontraktuje w Polsce i na rynkach zagranicznych. W wyniku zawartej w grudniu 2023 umowy na budowę linii kolejowej Rail Baltica na Łotwie za 3,7 mld euro zwycięskie konsorcjum ERB RAIL z Budimeksem w składzie zbuduje 230-kilometrową kolej dużych prędkości. Rail Baltica to jeden z największych projektów infrastrukturalnych finansowany przez UE.
W Polsce Budimex odpowiada za największą inwestycję PKP PLK – przebudowę stacji Warszawa Zachodnia, która jest w decydującej fazie. Będzie to największa stacja kolejowa w kraju, przez którą będzie przejeżdżać ok. 1 200 pociągów aglomeracyjnych, regionalnych, dalekobieżnych krajowych i międzynarodowych dziennie. W styczniu br. Budimex zakończył modernizację węzła kolejowego Czechowice-Dziedzice. W ramach kontraktu wykonano lub przebudowano m.in. 23 obiekty inżynieryjne, w tym 8 wiaduktów i 4 mosty oraz wymieniono ok. 47 km torów i 56 km sieci trakcyjnej. Modernizacji zostały poddane 3 przejazdy kolejowo-drogowe oraz perony na stacjach Czechowice-Dziedzice, Goczałkowice-Zdrój oraz Zabrzeg. Wszystkie prace były prowadzone pod czynnym ruchem kolejowym. Budimex realizuje obecnie dla PKP PLK również inwestycje kolejowe w Porcie Gdynia, na stacji Ełk, na liniach: Nowy Targ – Rabka oraz Pszczyna – Żory.
Zobacz również: