Sektorkolejowy » Konsorcjum Budimeksu i Gülermak z umową wartą 1,93 mld zł

Konsorcjum Budimeksu i Gülermak z umową wartą 1,93 mld zł

pzez Damian

Konsorcjum Budimeksu i Gülermak zawarło umowę z PKP ‎PLK na ‎‎kompleksowe wykonanie robót ‎‎‎budowlanych ‎na linii ‎kolejowej nr 104 ‎na ‎‎odcinku D Limanowa – bocznica Klęczany. Projekt ‎wart 1,93 mld zł netto ma zostać zrealizowany w ciągu 31 miesięcy.‎

Budimex jest liderem konsorcjum z udziałem 50 proc., a jego skład uzupełniają ‎Gülermak Air ‎Sanayi Inşaat ve ‎Taahhüt (udział 25 proc.) oraz Gülermak ‎(udział 25 ‎proc.). Projekt dotyczy bezpośrednio modernizacji linii kolejowej nr 104 Chabówka – ‎Nowy Sącz. Odcinek między Limanową a bocznicą Klęczany to najdłuższy ‎i ‎najdroższy odcinek modernizacji linii 104‎, istotnej dla połączenia planowanej linii ‎kolejowej Podłęże-Piekiełko z Zakopanem i Nowym Sączem‎. Prace ruszają wraz ‎momentem podpisania umowy.‎

W przypadku LK nr 104 ‎na ‎‎odcinku D Limanowa – bocznica Klęczany ‎mamy do ‎czynienia ze zdecydowanie najdłuższym odcinkiem i wielkoskalowym projektem. ‎Biorąc pod uwagę jego wartość, to niewątpliwie, obok Warszawy Zachodniej, jeden ‎z najważniejszych projektów kolejowych ostatnich lat. Fakt, że bierzemy czynny ‎udział w realizacji obu kluczowych projektów to potwierdzenie naszego know-how i ‎biegłości w prowadzeniu nawet bardzo złożonych i pełnych wyzwań inwestycji ‎kolejowych – mówi Artur Popko, Prezes Budimex SA.

Realizowany przez konsorcjum odcinek jest szczególnie trudny ze względu na budowę tuneli (2 tunele o łącznej długości 7,5 kilometra) i dużej liczby obiektów mostowych i wiaduktów (22 obiekty).

To kolejny historyczny kontrakt, który dodajemy do naszego portfolio. To także ogromne wyzwanie. Do zbudowania mamy dwa tunele w niezwykle wymagających warunkach geologicznych „fliszu karpackiego”, w bardzo krótkim terminie. Jesteśmy ekspertami od trudnych wyzwań, ponieważ od lat realizujemy najbardziej skomplikowane projekty w Polsce i zagranicą. Nasz zespół to wysoko wykwalifikowani profesjonaliści, którzy zbudowali setki kilometrów infrastruktury podziemnej na całym świecie. Jestem przekonany, że nasze doświadczenie i zaangażowanie pozwolą nam sprostać tym wyzwaniom i osiągnąć sukces – mówi Bülent Özdemir, Prezes Gülermak, Region Zachód.

Budimex jako generalny wykonawca wielu projektów kolejowych, aktywnie ‎kontraktuje w Polsce i na rynkach zagranicznych. W wyniku zawartej w grudniu 2023 ‎umowy na budowę ‎linii kolejowej Rail Baltica na Łotwie za 3,7 mld euro ‎zwycięskie ‎konsorcjum ERB RAIL z Budimeksem w składzie zbuduje 230-kilometrową kolej ‎‎dużych prędkości. Rail Baltica to jeden z największych projektów infrastrukturalnych ‎finansowany przez UE. ‎

W Polsce Budimex odpowiada za największą inwestycję PKP PLK – przebudowę ‎stacji Warszawa Zachodnia, która jest w decydującej fazie‎. Będzie to największa ‎stacja kolejowa w kraju, przez którą będzie przejeżdżać ok. 1 ‎‎200 pociągów ‎aglomeracyjnych, regionalnych, dalekobieżnych krajowych i ‎międzynarodowych ‎dziennie. W styczniu br. Budimex zakończył  modernizację węzła ‎kolejowego Czechowice-Dziedzice. W ‎ramach kontraktu wykonano lub ‎przebudowano m.in. 23 obiekty inżynieryjne, w tym 8 wiaduktów i 4 mosty ‎oraz ‎wymieniono ok. 47 km torów i 56 km sieci trakcyjnej. Modernizacji zostały poddane 3 ‎przejazdy kolejowo-‎drogowe oraz perony na stacjach Czechowice-Dziedzice, ‎Goczałkowice-Zdrój oraz Zabrzeg. Wszystkie prace były ‎prowadzone pod czynnym ‎ruchem kolejowym.‎ Budimex realizuje obecnie dla PKP ‎PLK również inwestycje ‎kolejowe w Porcie Gdynia, na stacji Ełk, na liniach: Nowy Targ – ‎Rabka oraz ‎Pszczyna – Żory.‎

Zobacz również:

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz