Budimex zawarł umowę z PKP PLK na modernizację linii kolejowej nr 148 pomiędzy Pszczyną a Żorami. Projekt ma zostać zrealizowany w ciągu 31 miesięcy. Modernizacja skróci czas podróży i tranzytu na odcinku Pszczyna – Żory umożliwiając składom towarowym i pasażerskim rozwijanie wyższych prędkości.
W ramach inwestycji planowana jest wymiana torów oraz sieci trakcyjnej, przebudowa przejazdów kolejowo-drogowych, a także modernizacja przystanków osobowych. Po zakończeniu prac pociągi mają rozpędzać się do 120 km/h w przypadku składów pasażerskich oraz do 100 km/h w przypadku kursów towarowych. Pozwoli to na skrócenie czasu jazdy o 10 minut – z 32 do 22 minut. Kontrakt opiewa na 258,5 mln zł netto.
Modernizacja odcinka kolejowego z pewnością zauważalnie zwiększy komfort pasażerów podróżujących na trasie Pszczyna – Żory. Zyska również biznes bowiem skróceniu ulegnie przejazd pociągów towarowych, dzięki podniesieniu prędkości składów. Mamy rozległe i dobrze udokumentowane doświadczenie w realizacji nawet bardzo złożonych kontraktów obejmujących infrastrukturę kolejową. Zmodernizowaliśmy w terminie kontraktowym pobliski węzeł Czechowice-Dziedzice Realizujemy także drugą największą inwestycję kolejową w Polsce – stację Warszawa Zachodnia – mówi Dariusz Bac, Dyrektor Budownictwa Kolejowego w Budimex SA.
Budimex to generalny wykonawca wielu kontraktów kolejowych zarówno w Polsce jak i zagranicą. W ostatnim czasie Spółka podpisała umowę na budowę linii kolejowej Rail Baltica na Łotwie, w wyniku której za 3,7 mld euro zwycięskie konsorcjum ERB RAIL z Budimeksem w składzie zbuduje 230-kilometrową kolej dużych prędkości. To obecnie jeden z największych projektów infrastrukturalnych finansowany przez UE.
W przypadku rodzimego rynku, dużym projektem realizowanym przez Budimex, jest znajdującą się w końcowym etapie przebudowa stacji Warszawa Zachodnia – największej inwestycji PKP PLK o wartości niemal 2 mld złotych. Po ukończeniu budowy Warszawa Zachodnia będzie największą stacją kolejową w kraju, przez którą będzie przejeżdżać ok. 1 200 pociągów aglomeracyjnych, regionalnych, dalekobieżnych krajowych i międzynarodowych dziennie. W styczniu br. Budimex zakończył wielkoskalową modernizację węzła kolejowego Czechowice-Dziedzice. W ramach kontraktu Budimex wykonał lub przebudował m.in. 23 obiekty inżynieryjne, w tym 8 wiaduktów i 4 mosty oraz wymienił ok. 47 km torów i 56 km sieci trakcyjnej. Modernizacji zostały poddane 3 przejazdy kolejowo-drogowe oraz perony na stacjach Czechowice-Dziedzice, Goczałkowice-Zdrój oraz Zabrzeg. Wszystkie prace były prowadzone pod czynnym ruchem kolejowym. Budimex realizuje obecnie dla PKP PLK również inwestycje kolejowe w Porcie Gdynia, na stacji Ełk, oraz na liniach: Nowy Targ – Rabka.
Źródło: Budimex