Miesiąc temu Rail Baltic Estonia ogłosiła pierwszy przetarg na budowę fragmentu głównej linii kolejowej, a z początkiem tego roku otwarte zostało postępowanie na kolejny odcinek. Według założeń spółki w tym roku powinno udać się zakontraktować budowę około 30 km trasy, a tym samym do pierwszej połowy 2024 r. w budowie znajdowałoby się blisko 40 km międzynarodowego połączenia na terenie Estonii.
„Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, będziemy mogli rozpocząć budowę głównej linii Rail Baltica w prowincji Harju już jesienią tego roku” – mówi Anvar Salomets, prezes Rail Baltic Estonia. I dodaje: „Na pewno w tym roku chcemy ogłosić jeszcze co najmniej kilka przetargów na budowę odcinków głównej trasy”.
Oferty w przetargu na budowę odcinka w prowincji Harju można składać do 16 marca 2023 r. Przewidywany koszt realizacji przedsięwzięcia to 24 mln euro. Przedmiotem zamówienia jest blisko 5-kilometrowy fragment rozpoczynający się od wschodniej strony stacji Ülemiste i prowadzący do skrzyżowania z drogą Lagedi w miejscowości Soodevahe Rae. Częścią kontraktu jest też budowa nasypu przy zajezdni Ülemiste oraz nasypu dla odcinka kolejowego i planowanej stacji, na której miałby się odbywać załadunek samochodów osobowych (autokuszetki). Szerokość nasypu wyniesie od 14 do 20 m. Jeśli nie powstaną utrudnienia formalne podczas postępowania, prace budowlane rozpoczną się jesienią tego roku.
Rail Baltica to największy projekt infrastruktury kolejowej w historii krajów bałtyckich, który zapewni zelektryfikowaną dwutorową europejską linię kolejową wzdłuż całej trasy łączącej Warszawę, Kowno, Wilno, Poniewież, Rygę, Parnawę i Tallin. Całkowita długość międzynarodowej linii w krajach bałtyckich wyniesie 870 km, z czego 392 km na Litwie, 265 km na Łotwie i 213 km w Estonii. Długość linii na terenie Polski to 374 km. Trasę Rail Baltica pociągi mają przemierzać z prędkością do 160 km/godz.
Autor: Agata Sumara
Fot. RB Rail