Od czwartku 14 września br. Dolnośląska Służba Dróg i Kolei oficjalnie zarządza niewykorzystywanymi aktualnie odcinkami linii: Kłodzko – Lądek-Zdrój – Stronie Śląskie (linia kolejowa nr 322) i Jelenia Góra – Lwówek Śląski (linia kolejowa nr 283). W tym dniu polski zarządca infrastruktury kolejowej – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisał umowę z jednostką samorządu woj. dolnośląskiego, na mocy której będzie ona zarządzała dwoma odcinkami tras.
„Zapewnienie dogodnych przejazdów jest priorytetem polskiej kolei, dlatego sukcesywnie przywracamy połączenia kolejowe i reaktywujemy przejazdy na niewykorzystywanych obecnie trasach. Jest to możliwe dzięki dedykowanym temu celowi programom, takim jak np. Kolej Plus. Skuteczna walka z wykluczeniem komunikacyjnym opiera się także na efektywnej współpracy z samorządami. Dobrze widać to na przykładzie Dolnego Śląska, gdzie dwie kolejne linie przeszły pod zarząd jednostki samorządowej, która po wykonaniu niezbędnych prac, będzie mogła zapewnić mieszkańcom dogodne przejazdy pociągami” – podkreślał Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury oraz pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.
Zgodnie z treścią podpisanej umowy Dolnośląska Służba Dróg i Kolei będzie nieodpłatnie zarządzała dwoma odcinkami linii kolejowych przez okres 30 lat. Dzięki porozumieniu z PKP PLK w przyszłości możliwe będzie przywrócenie połączeń na tych trasach po wieloletniej przerwie, jednak zanim pociągi wrócą na tory w tym rejonie, konieczne będzie wykonanie niezbędnych prac. Dzięki wznowieniu ruchu pasażerskiego mieszkańcy Dolnego Śląska zyskają dodatkową możliwość dojazdu np. do pracy bądź szkoły. Na uruchomieniu regularnych połączeń kolejowych skorzysta także turystyka w regionie.
„PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. kompleksowo patrzą na sieć kolejową i dzięki realizowanym inwestycjom z roku na rok zapewniają coraz lepsze warunki dla przejazdu pociągów. Zależy nam na kompleksowym rozwoju kolei. Dlatego przekazujemy w zarząd samorządu dwa odcinki linii kolejowych, które od lat nie są wykorzystywane, i które nie są w najbliższych latach objęte planami inwestycyjnymi Spółki. Takie podejście, przy efektywnej współpracy z partnerami, umożliwi zapewnienie mieszkańcom lepszego dostępu” – zaznaczał Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Warto przypomnieć, że odcinek Jelenia Góra – Lwówek Śląski jest wyłączony z ruchu pasażerskiego od niespełna dekady, a na odcinku Kłodzko – Lądek-Zdrój – Stronie Śląskie o długości ok. 15 km przejazdy pasażerskie nie są realizowane od 2004 r. Pozostały fragment linii kolejowej jest wykorzystywany w ruchu towarowym. Kursujące tamtędy pociągi świadczą usługi dla pobliskiej kopalni kruszywa. Odcinek ten nadal będzie nadzorowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Sprawdź także:
Więcej informacji o działaniach PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. można znaleźć:
- PKP PLK ogłosiły przetargi na modernizację 12 przystanków na linii Tarnów-Muszyna
- PKP PLK: postęp prac na Warszawie Zachodniej
- PKP PLK: Cztery ważne projekty kolejowe z dofinansowaniem CEF
- Pociągi z węglem do elektrociepłowni znów pojadą mostem kolejowym nad rzeką Elbląg – PKP PLK zakończyły remont obiektu
- PKP PLK: Postęp prac w aglomeracji szczecińskiej
Autor: Damian Malesza
Fot. PKP PLK