Sektorkolejowy » Czym jeździmy po torach, czyli tabor przewoźników pasażerskich

Czym jeździmy po torach, czyli tabor przewoźników pasażerskich

pzez Damian

Inwestycje przewoźników w modernizację i zakup nowego taboru wpływają na poprawę komfortu podróży dla pasażerów, ale również na konkurencyjność przewozów. UTK przeanalizował tabor przewoźników pasażerskich.

W 2023 r. – względem 2022 r. – przewoźnicy zmniejszyli stan posiadania pojazdów trakcyjnych. Liczba lokomotyw spadła z 478 do 461. Spalinowych wagonów silnikowych również jest mniej – w 2023 r. było ich 71, w 2022 r. o 8 więcej. Liczba zespołów trakcyjnych wzrosła z 1 477 do 1 489.

Zmniejszyła się liczba wagonów pasażerskich. W 2023 r. było ich 2 185, rok wcześniej – 2 234. Wśród wagonów z miejscami do siedzenia o 24 szt. (do 1 958) zmniejszyła się liczba wagonów jednopokładowych, czyli z jednym poziomem dla pasażerów. Od kilku lat obserwujemy również spadki w liczbie wagonów z miejscami do leżenia i gastronomicznych.

Wzrasta wykorzystanie

W 2023 r. poprawił się współczynnik wykorzystania taboru kolejowego. Jest on obliczany na podstawie dzielenia sumy dobowej liczby pojazdów znajdujących się w dyspozycji przewoźnika w ciągu roku przez liczbę wszystkich dostępnych pojazdów danej kategorii. W przypadku większości pojazdów wartość współczynnika wzrosła względem 2022 r. Niższa była tylko w przypadku lokomotyw elektrycznych – w 2023 r. wyniosła 55,9% i spadła o 1,9 punktu procentowego rok do roku.

Najwyższy współczynnik wykorzystania taboru dotyczył dwunapędowych zespołów trakcyjnych, których w dyspozycji były 33 szt. 75% tych pojazdów znajdowało się w czynnej eksploatacji każdego dnia i było dostępnych do wykorzystania w regularnej obsłudze połączeń. Duże wzrosty odnotowano również w przypadku współczynnika wykorzystania elektrycznych zespołów trakcyjnych (z 65,3% do 70,3%) oraz elektrycznych wagonów silnikowych (jednak w tym przypadku w dyspozycji przewoźników pozostają jedynie dwa egzemplarze).

Tabor młodnieje i jest lepiej wyposażony

Od trzech lat zmniejsza się średni wiek dla lokomotyw elektrycznych i spalinowych. Dla lokomotyw elektrycznych w 2023 r. spadł względem 2022 r. z 32,2 lat do 29,3 lat. W przypadku lokomotyw spalinowych – z 41,9 lat do 40,4 lat, jednak nadal są to najstarsze pojazdy w dyspozycji przewoźników. Średni wiek zmniejszył się również dla elektrycznych zespołów trakcyjnych. W 2023 r. wyniósł 19,3 lat wobec 24,4 lat w 2022 r.

Wraz z zakupem przez przewoźników nowych pojazdów poprawiają się współczynniki dla dodatkowego wyposażenia podnoszącego jakość podróży. Najbardziej korzystnie udział dodatkowego wyposażenia wygląda w przypadku dwunapędowych zespołów trakcyjnych, gdzie wszystkie pojazdy posiadają klimatyzację, dostęp do sieci WiFi, gniazdka elektryczne dla pasażerów, nowoczesne toalety ze zbiornikami, miejsca na rowery, przewijaki dla niemowląt oraz miejsca dla osób niepełnosprawnych. 27,3% tych pojazdów, czyli o 5,6 punktu procentowego więcej niż w 2022 r., posiada automaty biletowe. Pełne wyposażenie w klimatyzację, toaletę ze zbiornikiem, miejsca na rowery, przewijaki dla niemowląt oraz miejsca dla osób niepełnosprawnych posiadają również elektryczne wagony silnikowe.

W 2023 r. zbadano również poziom udogodnień w wagonach pasażerskich: 66,9% najpopularniejszych wagonów z miejscami do siedzenia wyposażonych było w klimatyzację, 59,7% w bezprzewodowy Internet, 64% w gniazdka elektryczne, a w 85% zainstalowana była toaleta ze zbiornikiem. Z drugiej strony w miejsca na rowery wyposażonych było zaledwie 13,6% wagonów z miejscami do siedzenia, a w przewijak dla niemowląt tylko 7,1%.

Udział wagonów z miejscami przystosowanymi dla przewozu osób z niepełnosprawnościami jest nadal jednocyfrowy (8,6%). Jednak brak dodatkowego wyposażenia w większości wagonów, które są w dyspozycji przewoźników, nie musi oznaczać ograniczonej dostępności dla osób o szczególnych potrzebach. Na jeden skład wagonowy przypadać mogą po jednym lub dwa wagony przystosowane do obsługi pasażerów podróżujących z rowerem lub osób, które mają problemy z samodzielnym poruszaniem się.

Struktura pojazdów trakcyjnych w dyspozycji przewoźników pasażerskich normalnotorowych w latach 2014-2023

pojazdy trakcyjne2020202120222023
lokomotywy ogółem448471478461
w tym elektryczne343342355339
w tym spalinowe105129123122
wagony silnikowe76817971
w tym elektryczne2222
w tym spalinowe74797769
zespoły trakcyjne1 4231 4981 4771 489
w tym elektryczne1 2121 2421 2061 206
w tym spalinowe206240248250
w tym dwunapędowe5102333

Struktura pojazdów doczepnych w dyspozycji przewoźników pasażerskich normalnotorowych w latach 2014-2023

pojazdy doczepne2020202120222023
wagony pasażerskie2 2152 2242 2342 185
z miejscami do siedzenia1 9431 9511 9821 958
jednopokładowe1 8341 8381 8881 864
z częścią bagażową15151515
z częścią gastronomiczną5555
piętrowe89937474
z miejscami do leżenia190190171145
kuszetki57574428
sypialne133133127117
pozostałe82828177
bagażowe0000
gastronomiczne82828177
wagony towarowe0555
kryte/G0555

Wyposażenie dodatkowe pojazdów trakcyjnych w dyspozycji przewoźników pasażerskich w 2023 r.

pojazdy trakcyjneklimatyzacjadostęp do WiFigniazdka elektrycznetoaleta ze zbiornikiemmiejsca na roweryprzewijak dla niemowlątautomat biletowymiejsca dla osób z niepełnosprawnością
wagony silnikowe        
elektryczne100%100%100%100%100%
spalinowe82,6%27,5%24,6%85,5%81,2%11,,6%8,7%85,5%
zespoły trakcyjne        
elektryczne72,7%43,8%53,1%73,5%81,2%64,4%20,6%81,7%
spalinowe60%19,2%32%79,6%88%51,2%3,6%92%
dwunapędowe100%100%100%100%100%100%27,3%100%

Wyposażenie dodatkowe pojazdów doczepnych w dyspozycji przewoźników pasażerskich w 2023 r.

wagonyklimatyzacjadostęp do WiFigniazdka elektrycznetoaleta ze zbiornikiemmiejsca na roweryprzewijak dla niemowlątautomat biletowymiejsca dla osób z niepełnosprawnością
z miejscami do siedzenia66,9%59,7%64%85%13,6%7,1%8,6%
z miejscami do leżenia32,4%17,2%58,6%70,3%23,4%16,6%
gastronomiczne88,3%71,4%13%88,3%

Źródło: UTK
Fot. JBCrew

Zobacz również:

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz