Oddanie do użytku obiektu za ponad 92 mln zł zbliża się wielkimi krokami. Za wykonanie inwestycji odpowiedzialne jest konsorcjum firm Budimex i KZN Rail. Nowe zaplecze techniczne umożliwi m.in. wykonywanie napraw bieżących i awaryjnych oraz przeglądów okresowych pojazdów. Zapewni także całoroczne mycie oraz czyszczenie taboru. Wszystkie mają zostać zrealizowane do końca listopada br.
Budowa zaplecza technicznego rozpoczęła się 1 października 2021 r. Obecnie w rejonie ul. Składowej i ul. Doktora Twardego w Krakowie można dostrzec już prawie gotową halę. Właśnie rozpoczął się finalny etap działań. Realizowane są ostatnie prace wykończeniowe i porządkowe. W budynku administracyjno-socjalnym i hali wykonawca inwestycji zajmuje się malowaniem ścian. Gotowa jest już instalacja centralnego ogrzewania. Trwają uruchomienia wszystkich urządzeń takich jak tokarka podtorowa i suwnica mostowa. Na ukończeniu jest wykonywanie posadzek z żywic. Zakończył się również montaż podestów technologicznych oraz bram w magazynie. Ponadto wykonawca inwestycji instaluje ostatnie urządzenia myjni automatycznej i wewnętrzne urządzenia SRK.
Gotowy jest już układ torowy. Trwają ostatnie prace przy przejazdach kolejowo-drogowych. Montowane są kozły oporowe. Ponadto rozpoczęły się prace przyłączeniowe do istniejącej już sieci. Porządkowany jest teren pod nasadzenia i układana jest nawierzchnia z kostki. Zamontowano już zbiornik przeciwpożarowy.
Spółka KZN Rail wykonała łącznie ponad 3,2 km toru, z czego 420 m w technologii bezpodsypkowej oraz wbudowała 14 rozjazdów wyprodukowanych przez Kolejowe Zakłady Nawierzchniowe Bieżanów.
Obiekt o powierzchni 3,38 ha znajduje się na terenie stacji kolejowej Kraków Towarowy. Całkowita wartość inwestycji to prawie 92,5 mln zł. Unijna dotacja wynosi ok. 64 mln zł. To jedno z największych przedsięwzięć w woj. małopolskim. Korzyści, jakie przyniesie to m.in. oszczędność czasu potrzebnego na transport składów do miejsca wykonywania przeglądów, poprawa bezpieczeństwa i komfortu podróży pasażerów, powstanie nowych miejsc pracy oraz brak konieczności oczekiwania na wjazd na tory serwisowe zewnętrznych operatorów.
O budowie zaplecza technicznego do obsługi taboru Kolei Małopolskich realizowanej przez firmę KZN Rail pisaliśmy m.in. TUTAJ oraz TUTAJ.
Autor: Damian Malesza
Fot: KZN | Koleje Małopolskie