Sektorkolejowy » Bilet kolejowy jako faktura VAT

Bilet kolejowy jako faktura VAT

pzez Damian

Bilety jednorazowe wystawione przez przewoźników kolejowych w pociągach lub kasach są jednocześnie fakturą VAT. W przypadku biletów internetowych bądź zakupionych w automatach biletowych informacje o tym, czy stanowią one fakturę lub w jaki sposób można ją uzyskać, zawarte są w regulaminach poszczególnych kanałów sprzedażowych.

1 lipca 2021 r. zmieniła się procedura dokumentowania zakupu jednorazowych biletów na przejazdy środkami transportu zbiorowego, co istotnie ułatwia m.in. rozliczanie podróży służbowych. W świetle aktualnych przepisów, niezależnie od odległości przejazdu, bilet jednorazowy uznawany jest za fakturę VAT, jeśli zawiera:

  •  numer i datę wystawienia,
  •  imię i nazwisko lub nazwę podatnika (tj. przewoźnika),
  •  numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku (NIP przewoźnika),
  •  informacje pozwalające na identyfikację rodzaju usługi,
  •  kwotę podatku,
  •  kwotę należności ogółem.

Do biletów spełniających wymogi faktur, czyli zawierających te dane, przewoźnik nie wystawia na życzenie podróżnego dodatkowych dokumentów podatkowych.

Wątpliwości podróżnych wywołuje często brak na bilecie informacji zawartych zazwyczaj na fakturach, w szczególności danych nabywcy. Zakupiony bilet jednorazowy nie musi jednak zawierać NIP nabywcy, aby można było potraktować go jak fakturę VAT i odliczyć podatek lub rozliczyć delegację służbową. W związku z tym, kupując bilet w kasie lub u konduktora, nie będziemy mieli problemów z uznaniem bezimiennego biletu za fakturę, ponieważ zawiera on dane wynikające z przepisów.

W przypadku zakupu biletu w innych kanałach sprzedażowych (tj. w aplikacjach mobilnych, serwisach internetowych lub w biletomatach), należy zwrócić uwagę na to, czy trzeba wystawić dodatkowo fakturę VAT oraz w jaki sposób należy zgłosić taką potrzebę. W przypadku biletomatów informacje o konieczności podjęcia dodatkowych kroków, by uzyskać fakturę VAT do biletu, są podawane w trakcie procesu zakupowego lub zamieszczone na automacie (np. na specjalnych naklejkach).

Pamiętaj, że przed uzyskaniem środków z tytułu wymiany lub zwrotu biletu, do którego została odrębnie wystawiona faktura, sprzedawca będzie wymagał od Ciebie potwierdzenia otrzymania faktury korygującej lub noty korygującej.

Źródło: UTK
Fot. JBCrew

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz