W listopadzie br. po raz pierwszy w Polsce zastosowano na przejeździe kolejowym urządzenia Kyosan informujące o kierunku przejazdu pociągu (SDI-RS1T). Pilotażowa instalacja produktów tej firmy została zrealizowana na przejeździe kolejowym kategorii B w Tychach. Integrację z systemem typu KSP-7M oraz zabudowę urządzeń w terenie przeprowadził partner biznesowy Kyosan – firma MONAT.
Nowe urządzenia należą do grupy produktów, które w tym roku były prezentowane przez firmę Kyosan na targach TRAKO. Doświadczenia z rynku japońskiego, gdzie wszystkie strzeżone przejazdy kolejowo-drogowe są wyposażone w tego typu rozwiązania, dowodzą ich skuteczności. W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat koleje japońskie zanotowały znaczny spadek wypadków i incydentów na przejazdach wraz ze wzrostem liczby zainstalowanych urządzeń informujących o kierunku przejazdu pociągu, laserowych detektorów przeszkód i przycisków alarmowych.
Urządzenie SDI-RS1T przekazuje informacje użytkownikom ruchu drogowego o spodziewanych kierunkach jazdy pociągów nadjeżdżających w stronę przejazdu kolejowo-drogowego. Jest to szczególnie istotne w przypadku pociągów nadjeżdżających z obu stron, gdyż zdarza się, że użytkownicy ruchu drogowego nie zauważają zbliżania się drugiego pojazdu kolejowego z przeciwnego kierunku po przejechaniu pierwszego z nich.
„Strzałki” wzbudziły duże zainteresowanie kierowców i pieszych już pierwszego dnia po ich instalacji na przejeździe. Użytkownicy drogi chętnie komplementowali przydatność tego rozwiązania przy pokonywaniu skrzyżowań kolejowo-drogowych.
Badania na poligonie w Tychach potrwają kilka miesięcy i będą prowadzone wspólnie z ekspertami z Wydziału Transportu Politechniki Warszawskiej oraz firmą MONAT. Firma Kyosan zapowiada, że w trakcie próbnej eksploatacji zostaną doprecyzowane niezbędne kwestie techniczne z zarządcą infrastruktury, tak aby po zakończeniu poligonu można było wdrażać to rozwiązanie w kolejnych lokalizacjach.
Autor: JBCrew