Sektorkolejowy » Alstom: Dostarczyliśmy 500 lokomotyw Prima T8 WAG-12B dla Indii

Alstom: Dostarczyliśmy 500 lokomotyw Prima T8 WAG-12B dla Indii

pzez DamianM

We wtorek 25 marca 2025 r. Koleje Indyjskie odebrały 500. lokomotywę elektryczną wyprodukowaną w zakładzie w Madhepurze. Tym samym producent taboru kolejowego wypełnił ponad 60% kontraktu wartego 3,5 mld euro, zakładającego dostawę aż 800. lokomotyw.

Lokomotywy powstają w zakładzie produkcyjnym w Madhepurze (stan Bihar), utworzonym jako spółka joint venture między francuskim producentem a Kolejami Indyjskimi. Fabryka dysponuje mocami produkcyjnymi umożliwiającymi wytwarzanie 120 lokomotyw rocznie. Według danych Alstomu blisko 85% komponentów pochodzi od lokalnych dostawców, co wpisuje się w rządową inicjatywę „Make in India”.

To największy projekt inwestycji zagranicznych w indyjskim sektorze kolejowym. Choć firma deklaruje osiągnięcie poziomu ok. 85% wykorzystania produkcji lokalnej, nie podano szczegółowych informacji, które elementy są nadal importowane.

Parametry techniczne lokomotyw od Alstomu

Dwuczłonowe lokomotywy Prima T8 WAG-12B charakteryzują się mocą 12 tys. KM (9 MW), co pozwala na prowadzenie składów towarowych o masie blisko 6 tys. ton z prędkością do 120 km/h. Wyposażono je w napęd oparty na tranzystorach IGBT (ang. Insulated Gate Bipolar Transistors), co umożliwia odzyskiwanie energii podczas hamowania.

Dotychczas dostarczone lokomotywy pokonały łącznie ponad 120 mln km, transportując towary takie jak węgiel, cement, zboża, nawozy oraz minerały. W celu zapewnienia sprawności technicznej pojazdów Alstom utworzył 2 zaplecza utrzymaniowe w Saharanpur i Nagpur.

Indyjski sektor kolejowy – wyzwania i perspektywy

Choć Olivier Loison, dyrektor zarządzający Alstom India, podkreśla zaangażowanie firmy w unowocześnianie indyjskiej infrastruktury kolejowej, warto zauważyć, że projekt ten stanowi jedynie część szerszych potrzeb modernizacyjnych indyjskich kolei. Mimo znaczących postępów w projektach z zakresu elektryfikacji, przed tamtejszym kolejnictwem stoi nadal wiele wyzwań związanych z modernizacją infrastruktury, systemów sterowania ruchem oraz taboru pasażerskiego.

Dostawy pozostałych 300 lokomotyw powinny zostać zrealizowane w ciągu najbliższych lat, co pozwoli na dalszą elektryfikację przewozów towarowych i stopniowe wycofywanie przestarzałych lokomotyw spalinowych.

Autor: Damian Malesza
Fot. Alstom

Sprawdź również:

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz