Sektorkolejowy » Tramwaj do Mistrzejowic: zaakceptowano projekt podziemnego przystanku przy rondzie Polsadu

Tramwaj do Mistrzejowic: zaakceptowano projekt podziemnego przystanku przy rondzie Polsadu

pzez Damian

Główny Architekt Miasta Kraków wydał pozytywną opinię dotyczącą projektu architektonicznego przystanku tramwajowego pod Rondem Polsadu. Przystanek znajdzie się na trasie Krakowskiego Szybkiego Tramwaju (KST) do Mistrzejowic. W tej lokalizacji linia będzie przebiegać w tunelu.

Połączenie nowoczesności z tradycją

Przystanek tramwajowy przy rondzie Polsadu łączy w sobie nowoczesność i prostotę z budulcami charakterystycznymi dla miasta.

Jak mówi Małgorzata Marcinkowska, projektantka przystanku z firmy Prota Polska sp. z o.o.,

Punktem wyjściowym do rozważań nad formą projektu przystanku rondo Polsadu były materiały dominujące w architekturze Krakowa: kamień i cegła. (…) Mury wykonane z tych materiałów mają charakterystyczny układ i rytm, szczególnie wynikający z detali wątków ceglanych. Ideą projektu jest przełożenie tego schematu na wielkoformatowe formy geometryczne okładzin wnętrz i wykorzystanie analogicznej kolorystyki”.

Doświetlenie wnętrz podziemnej stacji zapewni sporej wielkości świetlik osadzony na konstrukcji betonowej z dodatkami w kolorze rdzawej czerwieni, nawiązującej do koloru cegły.

Dwukondygnacyjny przystanek

Przystanek będzie miał dwa poziomy – na jednym (głębszym) znajdą się perony tramwajowe, a na drugim ciągi komunikacyjne dla pieszych, z których na powierzchnię będą prowadzić cztery klatki schodowe.

Każde wyjście ma być zadaszone, a wydostanie się na poziom terenu umożliwią schody tradycyjne, schody ruchome oraz windy.  

Poza infrastrukturą służącą pasażerom pod ziemią znajdą się również pomieszczenia dla pracowników obsługi przystanku i tunelu wraz z pomieszczeniami technicznymi, zapewniającymi prawidłowe funkcjonowanie obiektu.

Tramwaj do Mistrzejowic

4,5-kilometrowa linia łącząca skrzyżowanie ul. Meissnera i Lema z pętlą w Mistrzejowicach została zaplanowana do realizacji w ramach IV etapu rozbudowy KST. Pierwsze tramwaje mają nią kursować w 2024 r.

Torowisko dla tej linii ma się zaczynać przy skrzyżowaniu al. Jana Pawła II z Lema i Meissnera, następnie przebiegać w ciągu ulic Meissnera, Młyńskiej, Lublańskiej, Dobrego Pasterza, Krzesławickiej, Bohomolca, ks. Kazimierza Jancarza do pętli Mistrzejowice.

Na długości około 25% trasa będzie przebiegała pod powierzchnią terenu – tramwaj wjedzie pod ziemię przed rondem Młyńskim, a wyjedzie w okolicy ronda Barei. Drugim przystankiem podziemnym, poza tym przy rondzie Polsadu, będzie przystanek zlokalizowany przy rondzie Młyńskim.

Partnerstwo publiczno-prywatne – pierwszy taki projekt w Polsce

Linia tramwajowa do Mistrzejowic powstanie w formule partnerstwa publiczno-prywatnego jako pierwszy tego typu projekt w Polsce. Umowa z partnerem prywatnym określa, że będzie on odpowiedzialny nie tylko za projekt i realizację inwestycji, ale także jej późniejsze utrzymanie przez okres 24 lat.

Umowa pomiędzy podmiotem publicznym (miasto Kraków) a podmiotem prywatnymi (konsorcjum PPP Solutions Polska i Gülermak AGir Sanayi Insaat ve Taahhu) została zawarta w grudniu 2020 r. Z ramienia miasta za projekt odpowiada Zarząd Dróg Miasta Krakowa.

Zgodnie z harmonogramem inwestycji aktualnie trwają prace związane z opracowaniem projektu wykonawczego. Aktualny postęp prac projektowych oceniany jest na 50%. Początek realizacji robót budowlanych przewidywany jest na pierwszy kwartał 2022 r. Pasażerowie mają korzystać z nowej linii od 2024 r. Wartość projektu to 1,1 mld zł. W ramach tej inwestycji powstaną również elementy umożliwiające w przyszłości budowę linii tramwajowej wzdłuż ul. Lema.

Autor: Agata Sumara

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz