Główny Architekt Miasta Kraków wydał pozytywną opinię dotyczącą projektu architektonicznego przystanku tramwajowego pod Rondem Polsadu. Przystanek znajdzie się na trasie Krakowskiego Szybkiego Tramwaju (KST) do Mistrzejowic. W tej lokalizacji linia będzie przebiegać w tunelu.
Połączenie nowoczesności z tradycją
Przystanek tramwajowy przy rondzie Polsadu łączy w sobie nowoczesność i prostotę z budulcami charakterystycznymi dla miasta.
Jak mówi Małgorzata Marcinkowska, projektantka przystanku z firmy Prota Polska sp. z o.o.,
„Punktem wyjściowym do rozważań nad formą projektu przystanku rondo Polsadu były materiały dominujące w architekturze Krakowa: kamień i cegła. (…) Mury wykonane z tych materiałów mają charakterystyczny układ i rytm, szczególnie wynikający z detali wątków ceglanych. Ideą projektu jest przełożenie tego schematu na wielkoformatowe formy geometryczne okładzin wnętrz i wykorzystanie analogicznej kolorystyki”.
Doświetlenie wnętrz podziemnej stacji zapewni sporej wielkości świetlik osadzony na konstrukcji betonowej z dodatkami w kolorze rdzawej czerwieni, nawiązującej do koloru cegły.
Dwukondygnacyjny przystanek
Przystanek będzie miał dwa poziomy – na jednym (głębszym) znajdą się perony tramwajowe, a na drugim ciągi komunikacyjne dla pieszych, z których na powierzchnię będą prowadzić cztery klatki schodowe.
Każde wyjście ma być zadaszone, a wydostanie się na poziom terenu umożliwią schody tradycyjne, schody ruchome oraz windy.
Poza infrastrukturą służącą pasażerom pod ziemią znajdą się również pomieszczenia dla pracowników obsługi przystanku i tunelu wraz z pomieszczeniami technicznymi, zapewniającymi prawidłowe funkcjonowanie obiektu.
Tramwaj do Mistrzejowic
4,5-kilometrowa linia łącząca skrzyżowanie ul. Meissnera i Lema z pętlą w Mistrzejowicach została zaplanowana do realizacji w ramach IV etapu rozbudowy KST. Pierwsze tramwaje mają nią kursować w 2024 r.
Torowisko dla tej linii ma się zaczynać przy skrzyżowaniu al. Jana Pawła II z Lema i Meissnera, następnie przebiegać w ciągu ulic Meissnera, Młyńskiej, Lublańskiej, Dobrego Pasterza, Krzesławickiej, Bohomolca, ks. Kazimierza Jancarza do pętli Mistrzejowice.
Na długości około 25% trasa będzie przebiegała pod powierzchnią terenu – tramwaj wjedzie pod ziemię przed rondem Młyńskim, a wyjedzie w okolicy ronda Barei. Drugim przystankiem podziemnym, poza tym przy rondzie Polsadu, będzie przystanek zlokalizowany przy rondzie Młyńskim.
Partnerstwo publiczno-prywatne – pierwszy taki projekt w Polsce
Linia tramwajowa do Mistrzejowic powstanie w formule partnerstwa publiczno-prywatnego jako pierwszy tego typu projekt w Polsce. Umowa z partnerem prywatnym określa, że będzie on odpowiedzialny nie tylko za projekt i realizację inwestycji, ale także jej późniejsze utrzymanie przez okres 24 lat.
Umowa pomiędzy podmiotem publicznym (miasto Kraków) a podmiotem prywatnymi (konsorcjum PPP Solutions Polska i Gülermak AGir Sanayi Insaat ve Taahhu) została zawarta w grudniu 2020 r. Z ramienia miasta za projekt odpowiada Zarząd Dróg Miasta Krakowa.
Zgodnie z harmonogramem inwestycji aktualnie trwają prace związane z opracowaniem projektu wykonawczego. Aktualny postęp prac projektowych oceniany jest na 50%. Początek realizacji robót budowlanych przewidywany jest na pierwszy kwartał 2022 r. Pasażerowie mają korzystać z nowej linii od 2024 r. Wartość projektu to 1,1 mld zł. W ramach tej inwestycji powstaną również elementy umożliwiające w przyszłości budowę linii tramwajowej wzdłuż ul. Lema.
Autor: Agata Sumara