Sektorkolejowy » 350 km/godz. koleją do Wrocławia? Na razie na papierze

350 km/godz. koleją do Wrocławia? Na razie na papierze

pzez Adrian

Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) poinformowała o zawarciu w dniu 24 sierpnia umowy na studium wykonalności, czyli dokumentację przedprojektową, nowej linii kolejowej na trasie Łódź–Sieradz–Wrocław. Kontrakt o wartość i 38,1 mln zł netto w ciągu 10-15 miesięcy zrealizuje konsorcjum firm Multiconsult Polska, Arcadis, Transprojekt Gdański i IDOM Inżynieria.

Kolejne kilometry „szybkiej” trasy na „igreku”

Jak podaje CPK, na nowej trasie o długości 201 km (odcinek: Łódź–Sieradz Północny–Kępno–Czernica Wrocławska–Wrocław Główny) pociągi będą mogły się rozpędzać do 350 km/godz. Trzeba jednak dodać, że jest to jedynie prędkość projektowa. Po uruchomieniu szlaku pociągi z pasażerami będą mogły jeździć nie szybciej niż 250 km/godz. – taka w projekcie jest przyjęta prędkość eksploatacyjna dla nowego odcinka w pierwszym etapie.

Efektem uruchomienia nowej linii ma być znaczące skrócenie czasu podróży – np. z Wrocławia do Łodzi będzie można dostać się w 1 godz. 10 min, a do Warszawy w 1 godz. 55 min.

Na początku czerwca popisana została umowa na prace przygotowawcze dla 140-kilometrowego odcinka linii dużych prędkości z Warszawy przez CPK do Łodzi. Ten odcinek i trasa do Wrocławia, na którą umowę podpisano dziś, stanowi wraz z odnogą do Poznania tzw. „igrek”, czyli pierwszy i najważniejszy element systemu kolei dużych prędkości w Polsce – przypomina CPK. Tydzień temu natomiast umowa została podpisana na studium dla 60-kilimetrowego odcinka od Żarowa (zlokalizowanego na południowy zachód od Wrocławia) do granicy z Czechami, na którym pociągi mają również osiągać prędkość do 250 km/godz. (więcej tutaj)

Kiedy gotowe będzie studium i kiedy ruszy budowa?

Z warunków umowy wynika, że wykonawca na opracowanie studium ma około 10 miesięcy, jednak rozliczenie kontraktu może potrwać do 15 miesięcy ze względu na konieczność przygotowania również m.in. dokumentacji geologicznej oraz map do celów projektowych. Wśród zadań zleconych konsorcjum znajduje się sporządzenie prognoz ruchu, specjalistycznych analiz technicznych, środowiskowych i przestrzennych.

Na podstawie tego opracowania wybrany zostanie tzw. wariant inwestorski, czyli najlepszy wg inwestora przebieg trasy i będzie on podstawą do opracowywania dalszych projektów.

CPK zakłada, że budowa odcinka ruszy w 2023 r. i zakończy się w 2027 r. Czy będzie to jednak możliwe? Taki terminarz wydaje się wątpliwy, jeśli wziąć pod uwagę chociażby czas niezbędny na realizację kolejnych etapów przedsięwzięcia przed rozpoczęciem budowy, np. ogłaszanie przetargów, wybory wykonawców, możliwe odwołania od wyników postępowań przetargowych itd. W ramach szeroko zakrojonych planów CPK uwzględniono budowę blisko 1800 km nowych szlaków kolejowych, które mają powstać w latach 2020–2034 i prowadzić z całej Polski do nowego lotniska w centralnej części kraju. Dotychczas w ramach tych planów nie rozpoczęto jeszcze budowy żadnego odcinka, a w trakcie prac przygotowawczych jest ponad 1400 km.

Autor: Agata Sumara
Fot. cpk.pl

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz